Saturday, August 27, 2011

AOR

Ok la...atas permintaan En Hafiz yang nak tau sangat apa tu AOR...hari ni kita belajo pasal genre muzik...aku pun bukannya pandai sangat...tapi setelah puas aku google...akhirnya aku jumpa jugak maksud AOR yang lebih kurang sama dengan kepahaman kat kepala otak aku...cekidot -SINI-

"AOR (Adult Oriented Rock) is a sub-genre of Rock that emerged in the late '70s and early '80s as an amalgamation of Rock, Hard Rock and Progressive Rock. It is characterized by a rich, layered sound, slick production and a heavy reliance on pop/rock hooks, which led to its huge popularity in the late '70s and early '80s.

AOR songs are almost always synthesizer driven and catchy and very often include harmonized vocals. The catchy choruses combined with relatively short song lengths make AOR a very radio friendly genre. The songs are more melodic than straight-ahead, regular Hard Rock, but still not nearly as light as Pop/Rock.

Some of the earliest - and also the most well known - AOR bands include names like Asia, Boston, Foreigner, Journey, Survivor and Toto.

Although AOR experienced a decline in popularity in the '90s, there has been a resurgence in recent years. Some of the notable groups in this later era include Brother Firetribe, Frederiksen/Denander, Place Vendome and Pride of Lions.

Note! The genre AOR is not to be confused with the radio format AOR (Album Oriented Rock), which is a term used mostly in North America and can mean practically any Rock album ever released."




Sejak dulu kepahaman aku AOR ni adalah genre yang terletak ditengah2 antara pop rock dan hard rock...tidak terlalu ringan seperti pop rock (contoh Chicago,Air Supply,Michael Learns To Rock,Roxette) dan tak terlalu berat seperti hard rock (Deep Purple,Bon Jovi,Aerosmith,Kiss)...

Tapi nak kata satu2 band tu betul2 AOR pun susah jugak...banyak band2 yang berubah2...contoh Bon Jovi...awal2 dulu lebih pada Hard Rock...sekarang dah lebih macam AOR....tapi antara band yang kekal dari dulu sampai sekarang boleh masuk kategori AOR dan yang paling aku suka sekali dan paling tepat nak describe genre AOR adalah Journey.



kenapa dipanggil adult oriented pun aku tak tau...mungkin lagu2 cengini sesuai unyuk golongan yang matang ataupun lebih tepat dah tua...heheh...tapi leceh la genre2 ni kan...kalau sedap kat telinga layan ajer la...bagi aku secara peribadinya...kalau lagu tu sedap terutama yang jenis2 guitar oriented...memang aku suka...kalau metal sekalipun tapi tak sedap...memang aku menyampah (read : Nu Metal...hahaha)...tapi ntah kenapa...Hip Hop, dangdut (err...K Pop pun...) memang langsung aku tak bleh terima...

Ok..harap En Hafiz berpuashati...sekurang2nya ini lah pemahaman aku pasal AOR...kalau salah atau orang lain ada permahaman lain...tu dia punya pasal...heheh...

12 comments:

  1. AOR ni ibarat website melodicrock.com gitu

    toto is spectacular giler, mulut terngangah abis, aku tahu dorang best tapi tak sangka best giler.

    dan aku harap steve perry rejoin journey dan journey jadi two vocalists band ngan mamat pinoy tu.
    journey ni aku nak sangat tengok live

    ReplyDelete
  2. kalo steve perry tak rejoin,
    aku harap Joey Belladona kalau kena halau dari Anthrax lagi sekali, dia pun join Journey.

    ReplyDelete
  3. antara band lain ialah bad english. ya betul, bon jovi dah heading to AOR band dari album keep the faith lagi..

    ReplyDelete
  4. Deaf...dulu aku budak2 memang banyak dengar band2 AOR...ni semua influence dari abang aku...Journey,Toto,Foreigner,REO Speedwagon,Survivor...iskh banyak lagi la...dan Toto memang best.

    aku memang harap Steve Perry join...tapi kalau Belladona memang rabak la...haha..

    Amir...yup Bad English pun...kalau ko layan Bad English...ko patut cekidot Hardline sekali...ni pun Neal Schon nya projek...

    ReplyDelete
  5. oooo.. aku baru tau..
    adult oriented rock ya..
    thanks for checking out..
    camne pulak dgn malmsteen dlm era rising force, odyssey? adakah hard rock atau AOR?
    macamana pulak dgn spring, spoon, spin dan scoin yg baru mengeluarkan kompilasi 4S mereka, adakah kategori AOR? haha..

    anyway, thanks bro.. byk kena belajar dari rockers mcm en. nasaruddin. maklum la, saya dari generasi bunkface, azlan & the typewriters, etc..

    ReplyDelete
  6. En Hafiz...Joe Lynn Turner punya hal..odyssey memang feel macam AOR dah...tapi sound malmsteen dan solo bergulungnya tu kira hard rock la tu...

    tapi seriously speaking...aku tak pasti ada ker band kat malaysia berkonsep AOR...maklum la aku tak pernah dengar pun album penuh spring spoon spin scoin mau pun budak kaca mata...tu kan lu punya zaman...banyak la lu punya bunkface...bukan lu selalu karaoke rindu serindu rindunya ker???

    ReplyDelete
  7. Oooo ganre AOR rupanya.... mana le aku tau ketegori2 ni...yg penting lagu2 camgini le yg menjadi soundtrack zaman remaja aku dulu!! Sebelum jadi mat rock seluar koyak dalam hati ada taman!!!

    ReplyDelete
  8. Adult and swimsuit lagi best ko hahahaa


    minggu ni I tengah layan Foreigner, macam tau tau je....ni kira AOR jugak kan?

    ReplyDelete
  9. ..Foreigner - Agent Provocatuer paling ngam dengan aku sebelum jumpa dengan Thrash..Dulu2 Malaysia ada gak band AOR ni..FRU -Hattan penyanyinya...

    ReplyDelete
  10. Toto tu gila. Tu la jadinya kalau orang gila gabung ngan profesor buat band rock..kah kah kah

    Bon Jovi masuk AOR? Tapi kalau dengar lagu2 sekarang dah more to modern rock bagai. Meleweh tak ingat..:)

    Selamat hari Raya Berteromber!!

    ReplyDelete
  11. Aku pula tersangkut dengar Reo Speedwagon..terlebih mendayu...

    ReplyDelete
  12. aku JAP ADULT VIDEO jer yang aku tau huhuhuhuhuhuhuhu

    ReplyDelete