Wednesday, August 10, 2011

Waking Up the Neighbours

Kembali ke album yang dah berusia 20 tahun...album dari tahun 1991...bulan puasa ni slow down la sikit...cerita yang tak metal...kali ni pasal album Bryan Adams - Waking Up The Neighbours.



Aku pernah buat entri pasal album Reckless dari Bryan Adams...sememangnya zaman2 80an dulu...selain Rick Springfield, Paul Young, Nik Kershaw dan Howard Jones...Bryan Adams adalah salah seorang penyanyi solo lelaki yang aku minat sesangat...



aku tulis point jer la...kes malas nak susun ayat dan menaip...

- Ini adalah album pertama beliau menulis lagu tanpa Jim Vallance...gandingan dorang berdua ni banyak menghasilkan lagu2 best terutamnya zaman Cuts Like a Knife, Reckless dan Into the Fire...

- 1st time dengar aku terbayang Def Leppard...rupa2nya dia menggunakan producer yang sama...Robert John "Mutt" Lange benar2 menjadikan album ni seperti Hysteria dan Adrenalize...

- Memang banyak persamaannya...terutama part drumnya...tambah pulak suara Bryan Adams dalam ni hampir sebijik macam Joe Elliott...member aku yang 1st time dengar Bryan Adams...aku tipu dia ni album Def Leppard...mati2 dia percaya...

- Lagu2 seperti "Thought I'd Died and Gone to Heaven","Do I Have to Say the Words?" dan "All I Want Is You" memang sebijik bunyi Def Leppard..

- manakala "Can't Stop This Thing We Started" intronya mengingatkan aku pada Tears For Fear's Everybody Wants to Rule the World...dan lagunya pulak ada bunyi2 macam Glass Tiger's Don't Forget Me (When I'm Gone)

- album ni BA cuba untuk menjadi seperi Reckless...tapi mana nak lawan kan...Reckles ada 6 lagu hits yang masuk Top 15 carta US...tapi ok la... album ni ada lagu BA yang paling dikenali..."(Everything I Do) I Do It for You"...dan 2,3 lagu hits lain macam "Can't Stop This Thing We Started", "Thought I'd Died and Gone to Heaven" dan "Do I Have to Say the Words?"...walaupun tak semuanya masuk Top 15..



- Keseluruhannya album ni sedap...cuma kekadang aku rasa 15 lagu (80 minit lebih) tu banyak dan panjang sangat...sedikit letih nak mengabiskannya tanpa skip...

- Apa yang aku suka...walaupun Bryan Adams ni penyanyi solo...tapi band yang mengiringi dia tak kira samada kat studio maupun konsert...dari album pertama lagi tetap orang yang sama...kira dah macam band jugak la...aku suka gitarist dia tu Keith Scott...solo melodic...sedap...

- ntah kenapa ni la last album BA yang aku beli kaset/cdnya...album lepas2 tu aku dah macam tak berapa minat nak follow...

- kalau suka Def Leppard (era Hysteria,Adrenalize)...atau Bon Jovi 90s...album ni memang patut korang dengar...

- dah...abis.


6 comments:

  1. "Thought I'd Died and Gone to Heaven" adalah lagu underrated yang membolehkan gua stim semalaman apabila mendengarnya. Juga lagu peneman ketika belajar (baca:berangan) diwaktu malam ketika zaman persekolahanku yang indah di SMKAP dulu.

    ReplyDelete
  2. pergghhh bryan adam.... layan ni!! tapi aku tak fanatik sangat.. more into micheal learns to rock....

    p/s; aku tunggu karangan pasal warrant.. nostalgia tu... Warrant (album filthy rich) & W.A.S.P (album electric circus) dua ni ada memorinya tersendiri huhuhuhuhuhuhuh lebih kurang macam citer memori Slave to the grind skid row.. lerr brapa byk memori dah......

    ReplyDelete
  3. Portdy..."Thought I'd Died and Gone to Heaven","Do I Have to Say the Words?" dan "All I Want Is You"..ni 3 memang asyik ahh...terutama time rindu merindu...heheh...

    Jairo...Warrant is next!!

    ReplyDelete
  4. ya, ni album ada banyak lagu gerek... kecuali lagu bidaah Robin Hood tu haha

    ReplyDelete
  5. Deaf...tu la pasal..overated..hehe..

    ReplyDelete
  6. lagu bidaah? keh keh frasa baru I like!

    ReplyDelete