Monday, January 15, 2018

Playback 2017 - The Rise Of Chaos



Accept - The Rise Of Chaos (2017)

Sebuah lagi band yang tak reti reti nak pencen. Walaupun entah berapa kali bertukar anggota tetapi tetap dapat bertahan hingga kini. Hanya Wolf Hoffmann (gitar) dan Peter Baltas (bass) yang masih kekal hingga kini. Vokalisnya, Mark Tornillo pun adalah vokalis yang ketiga.

Bagi yang dah "lost" dan masih beranggapan yang Udo Dirkschneider adalah suara Accept, haruslah menerima kenyataan yang Mark Tornillo sudah pun mempunyai 4 album sejak tahun 2009. Walaupun Udo dah kira sinonim dengan Accept tetapi Mark Tornillo sudah pun membuktikan yang beliau juga sangat layak untuk menjadi suara Accept.

Tahun 2017 adalah tahun yang saya agak kemaruk juga membeli cd-cd band 80an tak kira apa genre yang kembali mengeluarkan album baru. Majoritinya bagus kerana kebanyakan dari mereka menghasilkan album "signature" mereka. Tiada lagi album experimental atau trial and error. Contohnya seperti Kreator, Overkill, Iced Earth, Annihilator malah band-band glam metal seperti LA Guns, Autograph, Mr Big, Warrant, Pretty Boy Floyd dan Steelheart juga menghasilkan album yang berkualiti. Dan Accept - The Rise Of Chaos adalah salah satu contohnya.


Sejak ditubuhkan kembali dengan album Blood of the Nations (2010), mereka terus terusan menghasilkan album album yang berkualiti. Mungkin ianya bukanlah klasik heavy metal 80an seperti Metal Heart atau Balls To TheWall tetapi The Rise Of Chaos mungkin sahaja boleh menjadi klasik modern heavy metal untuk era new millenium. Aggresif tetapi dalam masa yang sama mempunyai rif yang catchy dan melodic, singalong chorus dan solo solo gitar membunuh. Semua yang patut ada dalam buku teks heavy metal.

Senang cakap, jika anda boleh menerima Mark Tornillo sejak Blood of the Nations, anda tidak ada masalah untuk suka album ini. Tetapi jika masih tidak dapat meninggalkan nostalgia Udo, adalah lebih baik cari album-album 80an mereka.




6 comments:

  1. kalau dah buat 4 album, kira dah serasi vokalis tu, dah boleh "accept" :D

    ReplyDelete
  2. Tak layan sangat Accept nie, dulu pernah beli kaset Objection Overruled je..

    ReplyDelete
  3. suka jugak dengar Blood of the Nations, yg baru belum dengar

    ReplyDelete
  4. Satu album Accept pun aku takda.nak cari album2 80an dia lagi susah nk jumpa

    ReplyDelete