Sunday, June 10, 2018

Into The Evil



Ironbird - Into The Evil (EP 2018)

Terimakasih kepada D'arsil yang mengenalkan saya kepada kepada band ini. Sekali sekala tanpa di sangka, kita akan terjumpa sesuatu yang kena dengan jiwa.

Jarang nak ambil tahu tentang band-band baru. Hati dan jiwa masih tersangkut di zaman 80an. Tetapi bila ada band baru yang mengembalikan nostalgia tersebut, sudah tentu ianya sesuatu yang sangat mengujakan. Tambahan pula mereka adalah band tempatan.

Ironbird sememangnya berlainan dari kumpulan-kumpulan metal berbahasa orang putih tempatan yang lainnya. Kalau yang lain lebih kepada death, thrash atau black metal. Tetapi muzik Ironbird lebih cenderung kepada heavy ataupun speed metal 80an.


Muzik begini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dimainkan terutamanya bahagian melodi gitar dan vokal high pitchnya. Tetapi Ironbird berjaya melakukannya dengan cemerlang. Lagu - lagunya sangat catchy. Solo-solo gitar melodic. Vokal yang power. Ianya benar-benar mengembalikan nostalgia saya ke zaman pertengahan 80an. Zaman NWOBHM pun ya jugak. Memang sedap. 5 lagu memang rasa tak puas.

Lama dah tak dengar muzik sebegini dimainkan oleh generasi yang baru. Harapnya mereka tidak akan berhenti setakat ini. Kerana orang orang seperti saya masih mengharapkan muzik sebegini.

Rekomended jika anda mahukan muzik heavy metal yang sebenar. Terbaik!


Pro printed cd, 8 mukasurat berserta lirik dengan harga RM20. Sila whatsapp no ini (012 6415165) jika anda berminat. Sokong Metal tempatan!







3 comments:

  1. Kita tunggu album penuh mereka plak..

    ReplyDelete
  2. Kita tunggu album penuh mereka plak..

    ReplyDelete
  3. aku perasan kt ig kau pun band member ironbird ada komen.memang nak sangat cd ni

    ReplyDelete