Saturday, September 26, 2020

III

 Antara album keluaran tahun 2020 yang berjaya dimiliki.


Demons & Wizards - III (2020)

Kemaruk saya dengan genre power metal semakin berterusan. Entah kenapa sejak setahun yang lalu agak ketagih semula dengan genre sebegini seperti mana di penghujung tahun-tahun 90an dulu.

Demons & Wizards adalah gabungan 2 nama besar dalam dunia power metal. Peminat genre sebegini kalau tak kenal Jon Schaffer (Iced Earth) dan Hansi Kursch (Blind Guardian) memang tak patut. Gabungan side projek mereka untuk album Demons & Wizards (1999) yang pertama adalah zaman yang saya sedang kemaruk dengan genre sebegini. Memang antara album kegemaran. Sayangnya ketika mereka mengeluarkan album kedua Touched By The Crimson King (2005), saya telah mula merasa tepu dengan power metal dan tidak lagi mengikuti perkembangannya.


Kini mereka kembali. Bersesuaian dengan semangat power metal yang sedang berkobar-kobar, album mereka kali ini memang tidak akan saya lepaskan seperti mana kejadian 15 tahun yang lalu. 

Tetapi yang pastinya sedangkan Iced Earth dan Blind Guardian pun telah banyak berubah. Apatah lagi dengan Demons & Wizards. Lagu-lagu mereka muziknya dah tak selaju dan seberat dulu. Tetapi bukanlah nak kata ianya tak bagus. Masih sedap. Cumanya album ini lebih lembut dan perlahan temponya. Mungkin ianya seiring dengan perubahan usia. 

Namun begitu ianya masih sebuah album yang "solid". Tak ada sebab untuk tak suka album ini jika anda berminat dengan genre power metal, heavy metal mahupun hard rock.


2 comments: