Thursday, October 15, 2020

Curse of the Crystal Coconut

Gloryhammer membawa saya ke sini. (Rujuk tulisan saya berkenaan album Gloryhammer di >SINI<


Alestorm - Curse of the Crystal Coconut (2020)

Dah masuk album yang ke 6 baru tahu pasal Alestorm. Itupan kerana penyanyi mereka, Christopher Bowes adalah pengasas kepada Gloryhammer. Trial and error di spotify dan youtube adalah cara paling berkesan untuk mencuba band yang kali pertama kita dengar namanya.

Track pertama, "Treasure Chest Party Quest" mengambil masa hanya beberapa saat untuk menyakinkan saya supaya membeli cdnya. Kemaruk saya terhadap genre power metal masih belum kebah. Mendengar lagu-lagu dari Curse of the Crystal Coconut menambah kegilaan saya kepada genre tersebut.

Curse of the Crystal Coconut adalah sebuah album melodic power metal yang sangat catchy. Tetapi mereka bukanlah straight forward power metal. Muzik mereka agak rojak juga sebenarnya. Tetapi elemen utama yang membezakan mereka dengan Gloryhammer atau mana-mana band bergenre power metal yang lainnya adalah tema lanun (pirate) mereka. Baik dari segi lirik, penampilan ketika bermain live sehinggalah muzik mereka yang ada unsur-unsur folk siap dengan trumpets dan trombones yang sinonim dengan muzik dalam cerita-cerita pirate.


Asalnya mereka adalah sebuah band power metal sejati. Mengikut cerita Christopher Bowes, di sebabkan mereka bukanlah pemuzik yang hebat, ditambah pula dengan lagu-lagu mereka yang berkisarkan tentang pitare dan parti yang lebih mendapat sambutan. Mereka akhirnya memilih untuk menghasilkan lagu-lagu yang bertema begitu sehingga akhirnya muzik mereka dikenali sebagai pirate metal.

Tak kisahlah apa pun genrenya, yang paling utama muziknya sedap. Sekali dengar pun dah menangkap. Tak perlulah serius sangat. Ada masanya kita perlukan muzik sebegini. Muzik "happy" sebegini paling sedap dilayan selepas seharian penat berkerja. Hilang segala tekanan dan masaalah.. Ahoy....!



2 comments: