Tuesday, October 6, 2020

Eternal Nightmare

 Lagi kenangan dari zaman remaja...

Vio-lence - Eternal Nightmare (1988)

Sebagai peminat genre thrash, memang susah untuk saya tidak menyukai Vio-lence dan album Eternal Nightmare. Malah ianya merupakan salah satu album kegemaran. Tak kisahlah kalau ada yang mempertikaikan suara Sean Killian. Bagi peminat thrash sejati, suara sebegitu bukanlah sesuatu pelik.

Vio-lence dan Eternal Nightmare adalah antara yang terbaik yang pernah muncul dari gelombang kedua thrash metal dari Bay Area. Mungkin pada generasi sekarang, Eternal Nightmare adalah sebuah album "generic american thrash " yang biasa. Tetapi pada masa ianya diterbitkan dahulu, ianya adalah sesuatu yang segar. Temponya yang laju, aggresif dan dalam masa yang sama agak catchy menjadikan Eternal Nightmare adalah antara album thrash terbaik yang pernah terhasil. Majalah Kerrang sendiri menamakan album ini di kedudukan ke 24 dalam senarai 25 album terbaik thrash sepanjang zaman.

Sayangnya mereka hanya bertahan untuk 3 album sebelum gitaris mereka Robb Flynn meninggalkan mereka dan menubuhkan band groove / nu-metal, Machine Head. Dan sejujurnya saya tidak pernah menyukai Machine Head. 



1 comment:

  1. ada rezeki aku memang nak miliki album ni.. cantik kulit albumnya

    ReplyDelete