Sunday, October 18, 2020

Look What the Cat Dragged

Satu lagi kenangan yang berjaya di"piring hitam"kan. Sayang tak ada versi kaset. Dulu hanya ada kaset versi "dubbing" kawan buat kan. Kalau tak… Boleh dah jadi entri "gila format".


Poison - Look What the Cat Dragged In (1986)

Lama dah cari versi piring hitam. Sebelum ni ada penjual tempatan nak jual dengan harga RM200 (2nd hand dan belum masuk kos pos). Tapi rasa tak berbaloi. Maklumlah untuk kita-kita yang tak berapa nak berduit ni jumlah macam tu memang terasa agak mahal.

Tapi tak sangka pula jalan-jalan dalam ebay terjumpa pula penjual dari Jerman yang jual dengan harga yang jauh lebih murah. Baru pulak tu bukannya 2nd hand dengan harga siap pos selepas tukaran wang asing hanya RM149.13. Di tambah dengan duit moratorium yang masih berbaki 😁, rasanya memang berbaloi la jika sukakan album ini. Tapi untuk yang tak minat dan tak paham...ini semua membazir!... haha...



Tak pasti dari mana datangnya terma "Hair Metal". Dia macam kita pun tak tahu dari mana datangnya terma "Rock Kapak". Bagi saya ianya lebih kepada fesyen. Bukan muzik. Band-band yang di panggil "Hair Metal " ini muziknya pelbagai. Tetapi yang pastinya di era awal kemunculan band sebegini muziknya agak keras. Memang sound ke arah heavy metal. Look What The Cat Dragged In adalah contohnya.

Tapi itulah..dulu masa tahun-tahun 80an tak kisah sangat pun pasal genre. Semua muzik yang bergitar distortion kita panggil rock dan heavy metal. Mungkin muzik Poison tidaklah sekeras atau selaju band heavy metal yang lain. Tetapi dulu zaman kaset dubbing, kasetnya kawan rakamkan seluruh albumnya ke side A manakala Megadeth - Killing is my Business pula dirakamkan di side B. Zaman itu tak ada pun istilah poser. Semua pun layan. Saya mula tahu perkataan poser hanya di awal tahun 90an...



2 comments: