Tuesday, March 16, 2021

Fanatisme

 Layanan ketika WFO....

Lefthanded - Fanatisme (1991)

Walaupun saya adalah peminat besar Lefthanded terutamanya ketika era BOTB dan 3 album terawal mereka, tetapi saya tidak pernah mengambil tahu tentang album ini.

Ketika Keadilan diterbitkan, mereka adalah band rock no 1 bagi saya. Lebih tinggi kedudukannya dari Search. Tetapi entah di mana silapnya, saya rasakan mereka semakin merundum dari satu album ke satu album yang berikutnya. 

Satu-satunya lagu yang saya tahu dari album ini adalah "Semangat Lamina". Itu pun versi nyanyian Arab dalam album "Nafas". Mendengar album ini rasanya seperti mendengar album solo Ramli Sarip. Majoriti lagu-lagunya tidak mengingatkan saya kepada muzik Lefthanded. Mungkin juga imej dan aura Ramli Sarip yang terlampau kuat. Tambahan pula kesemua lagu-lagunya adalah ciptaan beliau.

Saya tak rasa gabungan mereka dengan menggunakan nama Lefthanded adalah satu kejayaan. Sebagai peminat Lefhanded saya rasa agak janggal. Tetapi dalam masa yang sama, sebagai seorang yang minat juga dengan Ramli Sarip, ini sesuatu yang bagus bila Ramli kembali dengan rock n roll.



4 comments:

  1. ni antara kaset yang ayah saya selalu pasang dalam kereta masih budak2 dulu bang haha kenangan ni

    ReplyDelete
  2. antara CD yang dibeli, bila sampai, buka, belek inlay, snap gambar, rip MP3 dan simpan

    poskad pun entah pegi mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yer... Ada dapat poskad... Baru ingat.. Ntah mana perginya.. Haha..

      Delete