Friday, March 19, 2021

Headhunter

Mengimbau kenangan remaja 

Krokus - Headhunter (1983)

Tak berapa mengikuti sangat Krokus ni. Satu-satunya album mereka yang saya dengar secara penuh ketika tahun 80an dahulu adalah album live, "Alive and Screamin' (1986). Tetapi tak pernah ada rasa nak ambik tahu dengan lebih mendalam tentang album-album studio mereka yang lainnya.

Satu-satunya lagu mereka yang saya cukup biasa adalah lagu slow rock, "Screaming In The Night". Itu pun kerana lagu tersebut ada di dalam salah satu kaset kompilasi pirate Apache yang dibeli ketika zaman sekolah. 

Makanya sebab utama mengapa cd ini dibeli adalah kerana adanya lagu "Screaming In The Night" di dalamnya. Ianya mengimbau kenangan zaman sekolah. Tambahan pula lagu-lagu dari album ini lebih "metal" jika hendak dibandingkan dengan album-album mereka yang sebelumnya yang mana ianya lebih cenderung untuk menjadi klon kepada  ACDC.

Iya...Salah satu sebab lain mengapa saya kurang mendengar Krokus adalah kerana lagu-lagunya yang seakan-akan ACDC. Zaman remaja dulu, saya sememangnya agak kurang gemar dengan lagu-lagu ACDC. Tak berapa nak masuk. Tetapi seiring dengan kematangan usia, saya mula boleh menerima muzik ACDC semenjak beberapa tahun kebelakangan ini.

Ianya boleh menjadi salah satu sebab pula untuk saya terus meneroka album-album Krokus yang lainnya...



1 comment:

  1. baru saja tengok music video lagu "screaming in the night" kat link ni:

    https://www.youtube.com/watch?v=reL4GuYhtMY

    wow best storyline haha by the way vokalis dia ada ala2 Bon Scott dengan Klaus Maine, pendapat peribadi saya la

    ReplyDelete