Tuesday, April 27, 2021

Air Supply Greatest Hits dan tribute kepada Jim Steinman

 Melihat cover album ini pun dah cukup mengembalikan nostalgia...

Air Supply - Greatest Hits (1983)

Album ini mengembalikan ingatan saya kepada tahun 1983.Ketika itu abang saya sedang kemaruk dengan lagu-lagu Top 40 berbahasa Inggeris. Berkongsi bilik bersama beliau menyebabkan saya mudah terpengaruh dengan apa yang beliau minati. Seingat saya album ini adalah kaset kedua yang dibeli oleh beliau. Yang pertama adalah kaset Michael Jackson - Thriller.

Ianya adalah album kompilasi. Dah tentu-tentu kesemua lagunya sedap. Tetapi lagu "Making Love Out Of Nothing At All" ciptaan Jim Steinman adalah yang paling menonjol. Lagu-lagu yang jenis dramatik sebegini sememangnya adalah "signature" Jim Steinman. Hasil kerja beliau dalam album Meat Loaf , Bat Out of Hell (1977) menjadikan ianya salah satu album terlaris sepanjang zaman. Rasanya semua pun pernah dengar lagu "I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That)" dari album Meat Loaf - Bat Out of Hell II: Back into Hell (1993). Memang sedap kan? Tetapi bagi saya karya beliau yang paling terbaik adalah lagu "Total Eclipse of the Heart" dari Bonnie Tyler..

Berbalik kepada album ini, ianya adalah pengenalan pertama saya kepada duo dari Australia, Graham Russell dan Russell Hitchcook yang lebih dikenal sebagai Air Supply. Lengok dan melodinya memang mudah menangkap. Walaupun lirik mereka dianggap "cheesy", tetapi mereka adalah juara untuk lagu-lagu bergenre balada pop rock sebegini. Bagi saya mereka adalah di kedudukan pertama untuk genre sebegini bagi era 80an manakala Michael Learns to Rock pula adalah untuk dekad 90an.


Thanks for the music,
Jim Steinman
November 1, 1947 - April 19, 2021



6 comments:

  1. kecik-kecik dulu, abang sulung aku yang selalu pasang kaset Air Supply

    ReplyDelete
  2. semua lagu best dalam cd ni bang, especially lagu 1st tu...lost in love hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Catchy.. Lengok melayu.. Memang senang la nak hadam

      Delete
  3. Jim Steinman is one of my favourite song composer. Got his Pandora Box album (highly recommended - some of this song re-recorded in other singer albums), Jim Steinman's Bad for Good and almost all Meat Loaf albums where his songs are regularly featured.

    Remember Meat Loaf's I’d Do Anything for Love? No. 1 in 28 countries! Simply phenomenal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak la follow sangat...tapi my fav from him is Bonnie Tyler, Total Eclipse of the Heart.

      Delete