Thursday, April 1, 2021

Forbidden Evil

Lagi kenangan dari zaman remaja... 


Forbidden - Forbidden Evil (1988)

Mendengar semula album ini mengembalikan ingatan kenapa pada suatu ketika dahulu saya begitu kemaruk dengan scene thrash dari Bay Area, San Francisco. 

Forbidden Evil mungkin bagi sesetengah orang ianya tiada kelainan. Tetapi bagi saya kalau dah lain perginya bermakna ianya bukan lagi thrash. Diterbitkan ketika genre sebegini sedang memuncak. Sudah semestinya ia adalah thrash yang generic. Thrash yang "straight forward". Kasar, laju tetapi dalam masa yang sama mempunya riff dan solo-solo yang melodic. Forbidden lebih kepada cara Exodus berbanding cara Metallica.

Yang paling saya suka tentang album ini sudah semestinya di bahagian twin gitar mereka. Craig Locicero dan Glen Alvelais banyak menghasilkan riff dan solo yang teknikal tetapi bermelodi. Ianya mengingatkan saya kepada Alex Skonick dari Testament. Satu lagi kekuatan mereka pada saya adalah vokalisnya, Russ Andersons. Dia mempunya vokal high pitch yang bagus. Jangan lupa juga, pemain drum mereka adalah Paul Bostoph.

Mungkin ini bukanlah yang terbaik. Tetapi ianya sebuah album wajib ada untuk pengemar sound thrash dari Bay Area. 



No comments:

Post a Comment