Friday, August 5, 2022

Massive Killing Capacity

 Yang menyambut ulang tahun ke 27 semalam (04/08)...

Dismember - Massive Killing Capacity (1995)

Album ini diterbitkan ketika saya kurang mendengar irama death metal. Zaman seluar koyak main cinta…haha…

Mula berminat nak mencuba setelah ianya dikhabarkan berbunyi seperti Death 'n' Roll ala-ala Entombed.

Tak dengar pun album awal mereka. Tak pasti bagaimana bunyinya. Saya agak ketinggalan dalam megikuti perkembangan band-band Swedish Death Metal. Satu-satunya yang saya dengar hanyalah Entombed.

Tetapi yang pastinya album ini kena dengan selera. Growl yang jelas, riffs yang melodic dan drums yang rock n roll. Ada bahagian mid-tempo nya yang seakan-akan Bolt Thrower. Dan tidak boleh dinafikan juga pengaruh besar Wolverine Blues ada di dalamnya.


Dari beberapa ulasan yang dibaca, ada peminat yang kurang gemar dengannya. Alasan utamanya adalah kerana lagu-lagunya menjadi lebih perlahan dan terikut-ikut dengan gaya Entombed. Saya akan cuba untuk mendengar album-album awal mereka untuk dijadikan perbandingan. Tetapi untuk album ini, saya cukup berpuas hati. Ianya adalah antara album terbaik dalam genre melodic death metal yang pernah saya dengar.

Rekomemded!


No comments:

Post a Comment