Saturday, February 18, 2023

Shake Your Money Maker

Yang menyambut ulang tahun ke 33 pada 13hb Februari


The Black Crowes - Shake Your Money Maker (1990)

Kadang-kadang ada band yang kita cuba nak minat tetapi tak berapa berjaya nak minat. The Black Crowes adalah salah satu darinya. Lagu-lagu mereka cukup popular di MTV/Channel V dan juga di radio pada awal 90an dahulu. Populariti mereka pada ketika itu menjadi penarik untuk mendengar dan membeli cd ini. Tetapi sayangnya selepas beberapa kali percubaan, saya gagal untuk meminatinya.

Mereka adalah sebuah rock band yang pekat pengaruh bluesnya. Ada juga bunyian rock and roll 70an dan southern rock. Mereka bagus. Kalau tak, tak kan lah album ini boleh terjual sehingga lebih dari 5 juta unit. Tetapi malangnya muzik genre sebegini bukanlah makanan saya. Percubaan mendengarnya ketika zaman remaja dan di waktu sekarang yang semakin tua berusia tetap juga tak boleh nak berapa masuk.


Namun begitu lagu-lagu hits mereka yang dulunya sering di dengar di radio seperti "Jealous Again" dan balada "She Talks to Angels" memang tidak boleh dinafikan sedap. Tetapi yang paling minat sudah semestinya "Hard to Handle". Dulu sempat juga video clip nya di rakam di TV dan di tonton berulang kali. 

3 lagu ini rasanya sudah cukup berbaloi untuk mengapa cd ini tidak rasa rugi untuk dimiliki...



No comments:

Post a Comment