Friday, February 10, 2023

The Great Heathen Army

 Album pilihan 2022

Amon Amarth - The Great Heathen Army (2022)

Untuk mempermudahkan jalan cerita, jika anda adalah peminat Amon Amarth, anda tidak akan kecewa. Tetapi jika anda mahukan suatu kelainan dari mereka, mungkin anda tak akan jumpa

Amon Amarth tetap setia dengan "branding" mereka. Melodic death metal dengan lirik yang bertemakan Viking mythology. Yang menariknya, mereka masih dapat menghasilkan rif dan melodi yang sedap walaupun ini adalah album mereka yang ke 12.

Mungkin ada yang beraggapan yang mereka telah menjadi statik sejak beberapa album yang lalu tetapi bagi saya ianya lebih kepada mereka telah berjaya menghasilkan bunyi yang boleh dikenali atau satu formula muzik yang sudah menjadi sinonim dengan nama mereka.

Kalau ada pun sedikit kelainan untuk album ini bagi saya adalah dari lagu “Saxons and Vikings”. Biff Byford (Saxon) sebagai vokalis jemputan membawa semangat heavy metal ke dalam muzik Amon Amarth. Dan ianya menjadi salah satu lagu kegemaran saya untuk tahun 2022.

The Great Heathen Army adalah salah satu dari pilihan saya untuk album pilihan 2022.


2 comments:

  1. aku selalu konfius antara muzik Amon Amarth dan Sabaton... tapi Sabaton tema lagu-lagunya selalu pasal WW1 dan WW2

    tema/acuan tak berubah sejak dulu = longevity + loyal fans

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua2 dah jadi nama besar untuk scene metal masa kini..

      Delete