Monday, February 27, 2023

Digital Noise Alliance

 Album pilihan 2022

Queensrÿche - Digital Noise Alliance (2022)

Tahun ini banyak betul band-band zaman remaja yang dah lama saya tinggalkan tetapi rasa teruja untuk mendengarnya semula. Ini semua adalah gara-gara ulasan positif di media sosial tentang album baru mereka. Queensrÿche adalah salah satu darinya. Kali terakhir medengar mereka secara betul adalah album Promised Land (1994).

Lebih tahu tentang perebutan nama diantara mereka berbanding lagu-lagunya. Tak tahu pun yang ini adalah album ke 4 bersama vokalis baru, Todd La Torre. Ternyata beliau adalah pilihan yang tepat. Vokal beliau sememangnya sama taraf dengan Geoff Tate. Saya tidak pernah mendengar vokal beliau bersama Queensrÿche, tetapi album solo beliau (Rejoice in the Suffering - 2021) banyak kali juga saya dengar melalui spotify.

Kalau ikut selera saya, album ini jauh lebih bagus dari zaman pertengahan 90an mereka. Tetapi disebabkan saya tidak benar-benra mengikuti muzik mereka pada ketika itu, berkemungkinan juga saya silap. Tetapi secara jujurnya bagi saya album ini lebih "metal" berbanding zaman Empire. Mungkin tidak sebagus album-album awal, tetapi ianya hampir kearah itu.

Yang utamanya bagi saya bukan setakat mereka berjaya mencari penganti Geoff Tate, tetapi Queensrÿche versi baru ini telah membuktikan kemampuan Michael Wilton sebagai penulis lagu dan gitaris. Beliau selama ini sering dibayangi oleh Chris DeGarmo. Tanpa DeGarmo beliau berjaya membuktikan yang Queensrÿche masih berada di tahap teratas.

Sebenarnya saya tak sangka yang saya akan sukakan album ini. Nampaknya kena lah mencari 3 album Todd La Torre bersama mereka yang sebelumnya.


1 comment:

  1. aku tak follow Queensryche, tapi aku follow Casey Grillo yang dulu drummer Kamelot... tau lah sikit-sikit perkembangan QR ni

    tapi sama juga, kali terakhir dengar muzik mereka era Promised Land

    ReplyDelete