Wednesday, June 10, 2009

Garage Day

Siapa yang tak kenal Metallica kan…dalam banyak2 rilisan Metallica ada satu yang amat bernostalgia pada aku..ni bukan nak cerita mana satu album terbaik atau mana satu yang aku paling suka…tapi satu album (kalau boleh dikatakan album la) yang banyak kenangan pada aku iaitu The $5.98 E.P.: Garage Days Re-Revisited.



Sebenarnya ini lah album (?…Ep lebih tepat kot) yang kasetnya yang pertama sekali aku beli dari Metallica…thn 87..88..tak ingat la…album2 sebelum tu main dubbing jer…budak sekolah tak berduit satu hal...nak cari kasetnya jual kat mana pulak 2 hal...masa awal2 tahun 90an baru beli balik satu2 kasetnya dan kemudiannya upgrade ke cd…tapi EP ni memang tak jumpa dah..dengar ada versi cd ngan tajuknya $9.90 CD Garage Day Re-Revisted tapi tak sampai Malaysia kot...tak pernah jumpa pulak...

Track List
1 - Helpless - Diamond Head
2 - The Small Hours - Holocaust
3 - The Wait - Killing Joke
4 - Crash Course in Brain Surgery - Budgie
5 - Last Caress/Green Hell - The Misfits

Walaupun semua ni lagu cover…tapi betul2 bunyi Metallica…1st time dengar…tak tau pun lagu cover…memang betul2 ingat lagu Metallica…dan album ni jugak mengenalkan aku kepada Jason Newsted…tiada lagi imej bell bottom dalam Metallica…sedih!…ingat lagi terbaca kat URTV(jgn tak caya eh...) kisah Metallica dah dapat penganti Cliff Burton...dan inilah rupanya penganti beliau...memang layan la ep ni...tak tau lagu mana paling minat...semua pun best...

Teringat2 aku zaman sekolah melepak rumah Saudara Azli (vocalist band zaman sekolah aku dulu..sekarang berkerja di Arab Saudi...gua tau lu baca ni...lu dah jadi tok arab masih rock lagi ker brader...hahaha..)...rumah dia je ada hifi bunyi sedap...so kalau beli kaset baru...memang lepak rumah dia la ramai2 dengar...dan juga zaman ITM aku bersama saudara Nizam (lost kontek dah ngan brader die hard NWOBHM ni) meronda bandar Segamat dengan Charade Aura kepunyaan mak beliau sambil banging tak ingat dunia dengan lagu2 dari kaset ni...bila tengok cerita Wayne World adegan lagu Bohemian Rhapsody tu...teringat pulak peristiwa ni...macam kebetulan pulak...haha..



Kaset yang aku beli dulu pun dah hilang..ntah mana perginya…kemudian masa tahun 1994 keluar pulak versi remastered ni…aku beli…tapi sayangnya hanya tinggal kotak…kasetnya ntah hilang kemana…tak tau la melaun mana yg rembat ker aku yang salah letak…ntah la.


Tapikan...ada satu lagi EP yang aku suka..Creeping Death/Jump In The Fire...mengandungi 2 lagu the original garage day revisted thn 1984...(tu pasal yg garage day ni di panggil re-revisited)...cover band2 NWOBHM iaitu Am I Evil dan Blitzkrieg...ni pun best...yang ni aku masih simpan kasetnya...dulu beli siap dapat free pendant...member pinjam terus buat reta...siak ar...kalau tak boleh jugak buat kenangan atau pun jual kat die hard macam Eddie ...hehehe..






Kemudiannya keluar pulak versi 2 cd ni...Garage Inc. tahun 1998…walaupun ini bukan la EP $5.98 Garage Day…tapi disebabkan kelima2 lagu dlm EP tu dan 2 lagu Ep Creeping Death/Jump In The Fire pun ada dalam ni…aku tanpa banyak soal terus sambar satu…walaupun ada banyak lagu cover menarik dalam dalam disc 1 (rakaman baru)tapi tak boleh lawan disc 2...kena pulak ada tambahan lagu Stone Cold Crazy, So What, Breadfan tu semua...memang best la...sekurang2nya dapat mengembalikan nostalgia lama aku..jujurnya...disc 1 tu adalah 5,6 kali je aku bukak...



oh ye lupa pulak…masa last lagu Last Caress/Green Hell…ada la skit dorang buat lawak main Iron Maiden - Run To The Hill….dan kemudiannya Maiden pulak balas kat Be Quick Or Be Dead single lepas lagu Space Station No. 5..Metallica dah cover Maiden...bila pulak ek Maiden nak cover lagu Metallica? :D

21 comments:

  1. Jangan buat malu la, tak kuasa IRON MAIDEN nak cover Metallica. IRON MAIDEN bagi kesan pada Metallica tapi IRON MAIDEN mana ada terkesan dengan Metallica? Zaman lain. Kalau tengok b-sides IRON MAIDEN semua band 70's je.

    ReplyDelete
  2. anyway, garage days punya lagu2 memang best... 5-5 lagu best.

    Dalam yang baru punya aku gila minat MERCYFUL FATE punya covers.

    ReplyDelete
  3. haha..betul tu...gua pun tak expect maiden nak cover metallica..

    ReplyDelete
  4. -Gua TATAP ngan lagu cover Last Caress/Greenhell..huhuhu.. tp betul lu ckp, mmg tak expect pun lagu cover mula2 dgr tu..huhuhu
    -Pendant tu gua ada lg simpan rasanya..nnti gua cek balik.

    ReplyDelete
  5. kalau garage INC wa lagi suka 1st disc rasanya, gile best semua lagu yang diaorang cover...

    my feveret kalau disc 1 = Sabra cadabra

    disc 2= Last Caress

    teringat Hetfield perform lagu Stone Cold crazy dengan Queen masa concert Tribute to Freddie mercury.

    ReplyDelete
  6. cover last cares/greenhell mmg best...antara sebab aku cari Misfits lepas tu..

    Mungkin zaman Metallica keluar garage inc...aku dah tak into dorang sgt..boring ngan load reload punya pasal...tu pasal aku tak berapa nak dengar disc 1 tu...mungkin aku perlu lapangkan kepala dengar balik disc 1 tu kot...hehe

    ReplyDelete
  7. yeargghhhh! metallica.. metallica.... mari kite headbanging... salah satu band yg aku suke... keset-keset dan cd semua dah takde.. mane ntah..

    eh eh ko ade baju metallica?

    ReplyDelete
  8. My favourite is Whiskey in the Jar. Album lama2 Metallica ni sememangnya best2, lepas Load pon not bad gak. Lebih ber"experimental", ikut zaman rasanya.

    Masa terlibat dlm soundtrack Spawn, DJ Spooky collaborate dgn Metallica utk "For Whom The Bell Tolls" dan Orbital pulak dgn Kirk Hammett.
    Electronica habis!

    ReplyDelete
  9. alamak, penuh emosi siot bila berteromber bilang pasal sapa cover sapa, sapa lebih memberi kesan pada sapa... adoi!
    hehehe... relax arr, masing2 punya pendapat tersendiri.

    gua suka Tuesday's Gone...
    dgn kolaborasi dari pelbagai musician dari pelbagai genre, klasik dan penuh attitude 'red neck' hahaha...

    ReplyDelete
  10. muor...dulu aku ada t shirt metallica gambar hammer kepala band member yg pushead lukis kat inlay cd and justice tu...tak tau mana pergi sekarang...mak aku dah buat kain lap kot...hehe..

    F&A...aku lebih suka traditional metal..tu pasal kalau yg lebih2 berexperimental tu aku tak masuk..

    Eddie...gua tau lu die hard metallica...so jgn ambik kesah kata2 dia hard maiden...hahaha..tu lu belum dengar diehard siti ker mawi yg komen...haha..

    gua pun giler metallica...tapi sampai album and justice ajer...benda ni masing2 punya selera..tak boleh paksa2..

    ReplyDelete
  11. "...dan album ni jugak mengenalkan aku kepada Jason Newsted…tiada lagi imej bell bottom dalam Metallica…sedih!…ingat lagi terbaca kat URTV(jgn tak caya eh...) kisah Metallica dah dapat penganti Cliff Burton...dan inilah rupanya penganti beliau..."

    Betol, betol. Masa Garage Day nih, meletop-letop Jason petik bass tuh. Time AJFA, sedih. Tak kedengaran langsong.

    Agaknya, even time AJFA nih pon Lars & James dah sound Jason, soh main ikot gitar je.

    (rintihan seorang bassist). LOL!

    ReplyDelete
  12. beb, i love those two kasets ko tampal gambo tu.

    kuno beb, kuno!!

    \m/ respect abis haha.



    yang school of rock tu dorang sembunyik2 keluar sekolah tu versi the Wait Metallica kan? huhu lawak.

    Garage Inc tu aku ada dulu beli bila keluar, versi Indon haha.

    err ko Metallica complete eh huhu

    ReplyDelete
  13. gua pon diehad metallica..tgk lah nickname gua apa...

    eh..kat sini tak kuar plak.

    ReplyDelete
  14. rst...betul la kot...tu pasal jason ni blah..(gua dulu pun bassist...gua paham rintihan lu).LOL!

    deaf...tak la complete..sampai AJFA ajer..black album dulu masa keluar ada jugak beli kaset dia...tapi ada satu lecturer pompuan ni pinjam masa aku kat ITM terus buat reta...tak per la..janji dia cemerlang kan result aku...huhu..

    KSB aka Jamez...iyer gua tau...haha..

    ReplyDelete
  15. ooo lupa lak

    video klip Turn The Page... amboi

    ReplyDelete
  16. itu EP garage day ngan jump in the fire punya kaset gua beli dulu kena rip off ngan auntie kedai kaset Alleycats (nama kedai ) tuh... siak..dia jual rega Full Album...

    tp..berbaloi ah dgr time tuh... tak silap gua kira warm up seblom pekena AJFL kan ini EP ada kat pasaran?

    ReplyDelete
  17. video klip turn the page to memang amboi...

    tapi kesian ah tengok life ibu dan anak dia tu...

    mana2 pun pompuan jadik mangsa keadaan...


    ....here i am , turn the page.

    ReplyDelete
  18. aku suka lagu the wait!!!

    ReplyDelete
  19. gua masih simpan lagi pendant metallica dari ep creeping death/jump in the fire tu. kejab gua check... alamak! dah hilang! ARGHHHHH!

    ReplyDelete
  20. to gayour...bersama selamanya pun best

    ReplyDelete