Saturday, June 13, 2009

Live after death

"... We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender ..."

Kalau dengar je Churchill's Speech ni kat intro Aces High…aku mesti teringat Live After Death dan mesti aku berangan yang kononnya aku ada kat dalam konsert tersebut…hahaha…dream on…

Iskh...apa barang citer pasal Live After Death ni orang lain tengah sibuk Flight 666…bistu nak buat camner..keadaan ekonomi semasa tidak mengizinkan…versi cd pun dah 2,3 hari aku cari kat sekitar Jb tapi tak jumpa…tak sampai lagi kot…ker kedai cd tak ambik…cd baru green day ngan linkin park melambak2 pulak…tak cukup gah ker Iron Maiden ni…iskh…tapi kat kedai pirate apek dvd dah jumpa dah versi dvd ni...apek pirate ni lebih menghargai Iron Maiden la….hahaha…dah gatal je tangan aku nak beli...baca review semua cakap best...nak beli dvd yg ori macam tak mampu...beli yang pirate dulu la...tak sabo dah nak nengok...ada rezeki lebih baru cari yang ori … :P

Ok la…disebabkan tak dapat lagi cd Flight 666…layan Live After Death aje la dulu…Ini adalah antara cd live yang aku suka …selepas Scorpions Tokyo Tape (yang aku masih tak dapat2 lagi cdnya)…ini adalah pengalaman kedua aku dengar album live…memang best..walaupun selepas itu ada album2 seperti Live At Donnington,A Real Live One,A Real Dead One,Death On The Road,Rock In Rio...tapi still tak boleh lawan Live After Death...mungkin pasal lagu2nya semua aku minat...ataupun ini pengalaman pertama dengar Iron Maiden live...tu yang terus melekat...the first cut is the deepest la kot..hehe..



Album ni asalnya dikeluarkan dalam bentuk LP tapi kemudiannya dikeluarkan dalam bentuk cd…sayangnya versi cd asal ni hanya ada 12 lagu sahaja…kerana ketika itu EMI hanya mahu meriliskannya dalam bentuk 1 cd…tak muat nak sumbat semua lagu…hasilnya lagu2 side 4 dlm LP iaitu Wrathchild, Children of the Damned, 22 Acacia Avenue, Die With Your Boots On dan Phantom of the Opera telah dibuang…dan lagu Running Free di potong menjadi pendek dari 8.43 minit versi asal menjadi 3.16 minit sahaja…hampeh…hanya versi remastered cd tahun 1998 je ada complete tracks…

Tapi nak buat camner…versi asal ni je yang aku ada…aku punya ni 1st press kot…ntah la…aku tak pakar bab2 versi cd ni…dulu masa tahun 1995…versi 2 cd tu pun ada gak rilis album ni…dan aku tak beli pun pasal versi tu pun tak complete…cd 2 tu hanya ada lagu2 B sides ajer..ada rezeki lebih mungkin boleh beli versi remastered ni kot.



Tak pasti pulak versi remastered macamana bentuk inlay dia…aku tak pernah tengok…Deaf dan Krenmaut tentu tau…tapi cd aku ni…hampeh…tak der gambar2 pun…zaman2 dulu punya cd memang tak best…tak der gambar..tu pasal kekadang rasa macam lagi best beli versi remastered.




Walaupun cd aku takder side 4 versi LP…tapi still aku masih boleh dengar lagu2 tersebut kat kaset ni..ni pun inlay dia hampeh…x der gambar2…sama standard je macam versi kaset Apache…dulu aku ada juga versi apache…tapi hilang dah..

Next mission aku untuk Iron Maiden : cari cd Flight 666....(versi dvd ori beli kalau jalan2 terpijak duit la...hahaha ) dan upgrade kaset A Real Live One dan A Real Dead One ke cd…ada ker sapa2 nak jual? :D

*untuk portdy..dah survey dah...memang versi pirate cuma ada 1 disc...sama la macam pirate Death On The Road dan The Early Day tu..

17 comments:

  1. well..Live After Death version apache adalah kaset version PPSMI pertama yang gua beli masa gua nak upgrade jadi rocker yg unggul dan berdikari.tak silap gua time tuh gua darjah enam.tp gua silap yg 2nd plak gua beli kaset Earthshaker yang pakai bahasa Tokyo.

    patut la english gua kucar kacir sampai sekarang.

    ReplyDelete
  2. lu punya inlay CD tu ada cara2 nak jaga CD ka...hmmm kira 1st print la tu..huhuhu..Versi enhanced lagi tebal inlay dia bro, padat ngam gambar2, info2 mcm jenis2 instrument yg digunakan + bleh tgk yg bonus2 dlm komputer. Tapi part tape tu..gua caya sama lu. klassikkk!!

    ReplyDelete
  3. "Kalau dengar je Churchill's Speech ni kat intro Aces High…aku mesti teringat Live After Death dan mesti aku berangan yang kononnya aku ada kat dalam konsert tersebut…hahaha…dream on…"

    The biggest adrenalin rush EVER! No words to describe wooooo!

    ReplyDelete
  4. serius aku dah terbeli pirate punya fight 666.......gara2 kat kedai cd aku cari tak de yg jual.......wah tensennya...bro kalo lu dapat jumpa kedai cd kat jb ni yg ada jual...bgtau gua ok.....

    ReplyDelete
  5. beb, ko nye LAD single cd tu inlet dia kosong2 gitu je?

    setahu aku inlet dia tebal..24 pages gitu aku dah lupa tapi tebal, semua ada, ngan gambo sekali

    ReplyDelete
  6. aku pun dah terbeli flight666 versi dvd-r. tak sabar nak tengok punya pasal.

    nanti kalo jumpa yang ori + ada duit lebih bole la beli buat collection.

    ReplyDelete
  7. ajid...haha...giler arr lu darjah 6 dah tau rock omputeh...gua darjah 6 tak der rock2 nya..tgh demam BMX...tp gua tahun lain la...hehe..

    takilala..tu ahh..dulu2nya cd mesti ada 1 page tulis cara2 jaga cd..rugi space ajer..

    abang ben...dream on..

    ReplyDelete
  8. ajie & caspera...sama dengan la...

    deaf...tu la aku rasa pun macam ada booklet...tapi macam ingat tak ingat jer...maklum la dah bertahun tak bukak cd ni...kalau betul ada..nak kena cari balik ni...kot2 salah letak..thanks for remind me..

    ReplyDelete
  9. bro,

    kalau citer pasal LAD ni
    tak sah kalau tak tengok version DVD punya hahaha

    syok wooo , 2 dvd - 2nd disc dapat "The History of Iron Maiden - Part 2"
    banyak bonus wooo

    my feveret live keset iron maiden :A Real Live Dead One

    gua suka era serak nyaring Bruce dickinson

    ReplyDelete
  10. Nostalgia!!...tu le dapat aku katakan bila tengok keset/CD Live after Death..*sambil merenung gerobok CD aku yg makin kosong*....

    ReplyDelete
  11. aces high.. skang nih leh dikatekan hari-hari aku layan lagu nih... pesal ntah... feel dia lain sket arr.. hehehhe

    ReplyDelete
  12. beb, korang jgn gelakkan gua eh... gua nak bilang, t-shirt LAD ni zaman gua form 3 dulu, mak gua yg belikan... gua tunjuk je dgn dia... hahaha, masa tu mana ada sen, nak SRP beb...

    ReplyDelete
  13. hohoho bro, terkejut wa tgk versi keset tuuuuuu .... takdak lambang kepala apache ek? hehehe

    ReplyDelete
  14. a real live ngan a real dead one pun alrite cam porty cakap.. terutama a real live one.

    cuma aku skip bring your daughter.. je selalu haha

    ReplyDelete
  15. untung ah mak eddie belikan t-shirt LAD...

    arwah bapak gua, gua tunjuk keset Ekamatra kat Parkson Pontian , dia pegi sambar keset koleksi R. Azmi terbitan Wau.

    kecewa tau....huhuhuhu

    ReplyDelete
  16. tu la...kecik2 mak dah belikan baju rock...untung betul...kalau gua jgn harap la...ni semua lagu berubat setan bapak aku cakap...haha..

    deaf...ntah ek...aku pun pelik...banyak2 lagu Maiden..kenapa bring your daughter je yg boleh dapat no 1 kat UK...

    ReplyDelete
  17. inlay kaset piret live after death ada gambo iron maiden dan krew buat sign lucah ramai-ramai! WOOOOO!

    sebuah live album yang hebat sepanjanag zaman seperti ac/dc 'if u want blood you've got it' dan 'world wide live ' dari scorpions.

    jangan lupa, kartun pertama gua dikeluarkan bersama album live ni.

    HEH!

    ReplyDelete