Friday, June 19, 2009

Metallingkup, Tape Vhs dan Surabaya Video Centre

Tu hari berbual2 ngan seorg peminat tegar Metallica...Encik Jamez (KotakSegiBulat)pasal koleksi Metallica yang dia ada...timbul cerita pasal single ni...balik rumah..selongkar gobok...jumpa pun..




kaset single ni keluar thn 1993...tapi tercatat tarikh beli aku tulis kat kaset tu 26/04/1994...maknanya dah 15 tahun dah ni..sebenarnya zaman tu aku dah start bosan ngan Metallica tapi disebabkan lagu2 dalam track list tu lagu2 lama...dan habit tak boleh gi kedai kaset mesti terbeli...ni la jadinya...pasang pun tak berapa kali agaknya...

tapi masa menyelongkar gerobok tu...terjumpa pulak harta karun ni...nak kata rare tak la rare sangat...tapi bebudak generasi sekarang memang payah la nak jumpa bendalah ni..





tape video Cliff 'Em All...zaman sebelum ujud vcd/dvd...ni la medium untuk tengok konsert/video clip rock omputeh...seingat aku beli kat Holiday Plaza, JB...penghujung 80an rasanya...ada satu kedai buku mamak kat tgkt 2 kot...lupa dah...memang banyak jual tape2 video konsert ni...ini lah pengalaman pertama aku tengok visual Metallica..tengok video ni buat aku makin kagum kat Clif Burton...tapi tak sure tape ni boleh dimainkan lagi ke tak...playernya pun aku dah takder..sekarang dah keluar pun dalam format dvd...dan aku telah pun mendownloadnya...hehe



tengok kat belah belakang kotak vhs ni ada gambar2 vhs yang dulunya semua aku ada atau pernah tengok...zaman tu tak semua rumah ada vhs player ni...rumah aku dan vocalist band aku antara yang ada...so bila beli tu tengok ramai2 la...happening sungguh...

yang bestnya zaman dulu...kalu tak mampu nak beli...(harga dalam belas2 ringgit kot...tak ingat la..)boleh sewa jer kat kedai video...tapi kedai video yg tokey dia mat rock la... Dulu kat kg aku Ulu Tiram, ada satu kedai ni Surabaya Video Centre...tokeynya tak rock la...tapi anak dia ni selalu time aku nak sewa video mesti tengok dia pakai t-shirt rock Iron Maiden,Metallica semua...dan seperti biasa ...satu yg istimewa Mat Rock ni...dia punya brotherhood...walaupun tak kenal...dek kerana t-shirt je boleh jadi kawan...korang ingat peminat2 genre muzik lain boleh macamgini ker?...

Dengan brader ni la (aku dah lupa dah nama dia)...banyak aku dapat nengok vhs konsert...antaranya Iron Maiden 12 Wasted Years...dan tak lupa Venom...zaman tu aku dan member belum into Venom sangat...so tengok video ni melopong ajer...tak paham...hahaha...dan satu lagi...beriya2 dia suh aku sewa Nightmare On Elms Street 3...pasal ada special feature Dokken nya video clip Dream Warriors...

semenjak zaman vcd keluar...dan aku tinggalkan kampung...lost kontek dah ngan brader ni...tak tau ujud lagi ke tak kedai dia yg kat stesen teksi Ulu Tiram tu...Bebudak UTAS kalau baca...sila bagitau aku..

13 comments:

  1. bro,

    boleh tengok lagi ke videotape tu?
    convert pegi dvd bro, sayang ah , rasanya dvd pun takde ni...

    gua penah membesar di Ulu Tiram dari baru lahir sampai umur 6 tahun.
    Kampung oren, No101 Taman Ulu tiram, teksi stand, Panggung wayang tiram, adalah tempat yang begitu dekat dengan gua sikit waktu dulu...

    tempat jatuh lagi dikenang....

    ReplyDelete
  2. Eh! ada lagi benda kelasik tu!!...emm...nostalgia tu..

    ReplyDelete
  3. portdy..laa..lu budak Kg Oren ker...mesti pernah merasa banjir...hehe..gua budak felda.. panggung wayang tu dulu lepas tutup pernah buat konsert Ekamatra oo..

    gua nak convert tak pandai...tapi gua ada dload dvdrip punya...lu nak ker?

    Skid..ada..video tape rakam2 kumpulan rock kat rancangan muzik2 TV3 pun ada..cuma tak sure boleh guna ker tak lagi...

    ReplyDelete
  4. video tape... bebudak skang nih dorang tau ke idak... hehehehe...
    kalo kite cite dulu leh sewa video pon lom tentu dorang caye..

    aku dulu kalo video tape yg rosak.. ambek tape dia pasang kat lelayang.. nak bagi bunyi cam wau....

    pastu dedulu kalo ade cite bezst kat tv.. leh ler record.. heheheheh

    ReplyDelete
  5. harta karun ko banyak sungguh la... aku punya harta karun tahan 3 tahun je kot... lepas tu lesap!

    ReplyDelete
  6. ni tape video klassik.
    aku pernah tgk cliff 'em all ni ngan list2 kat blakang cover video tape ni.
    12 wasted years yg lu ckp tu best kan, cover dia kalau tak silap gambar Bruce mcm tunggang kuda ke apa ngan baju ada manik2 ke apa, tak ingat sgt.
    aku pernah gi ulu tiram 2004 dulu, kursus ngan tido kat rumah mmbr. huhuhu. best.

    ReplyDelete
  7. hehehhe...gua budak 101 taman ulu tiram-rumah kedai tu, ngadap teksi stand.

    kenangan mengusik jiwa, aduhai...

    BRO, bagi email kat gua, ada benda nak cerita pasal IM-VOTB.

    ReplyDelete
  8. mmg betul bab metal brotherhood tu, situasi yg sama prnh berlaku kat aku dulu waktu aku slalu pi kedai db music kat komtar... bkn aku pakai t-shirt rock pun tp hanya dgn beg tribal, rmbt pnjg diikat kemas dan tgh belek2 cd bruce dickinson dan king diamond siap bleh borak2 pnjg dgn kastemer lain (completely stranger) yg sekepala minat king diamond

    ReplyDelete
  9. tu dia otai dah keluar harta karun..tuari kat flea market jumpa cd singles tu tp mahal nak mampos..takjadi beli..live shit ni dulu aku beli yang live kat san diego sekali ngan kaset singles one.

    ReplyDelete
  10. ada sekali tu gua perasan Cliff Em All dvd kat HP... tapi masa tu baru borong dvd movie, duit tgh sangkak, 2 hari lepas tu gua return dah ghaib dgn kedai2 sekali... operasi besar2...

    gua tgh carik dvd 'a year and a half in a life of...' masa metallica tgh proses 'black' album diorang... lagi satu dvd megadeth 'evolver' masa diorang bikin youthanasia...

    semua dulu penah gua tgk dari versi vhs... pastu teruk laa... tape dah bercendawan...!!

    ReplyDelete
  11. abe ben..lu punya harta karun kat jb dulu kan dah tolak kat gua..satu bundle lagi tuuuu..

    ReplyDelete
  12. dulu awal 90an yang Muzika Rekod kat Kotaraya ada boxset Live Shit and Binge tu..woooo dahsyat...

    ntah sapa yang beli.


    Holiday Plaza lak tempat tangkap videotape Maiden live in Donington & raisin hell & 1st ten years dan apa2an huhu

    ReplyDelete
  13. baik punyer banging, tetiba tapenye tesangkut. ARGHHHH! bab tu yang paling tensen tak ingat! tu la 'kehebatan ' vhs. heh!

    betul...
    kerana tshirt metal, kaset atau vhs kita akan dapat kawan metal baru walau di mana.

    "long haired crowd
    is going their own way
    they are invincible
    if together they stand

    I don´t fit into the general rules
    I ignore them all the time

    united we stand- eternal ban
    together we are strong - eternal ban!"

    eternal ban
    destruction

    ReplyDelete