Thursday, October 15, 2009

Practise What You Preach


Ada member yang tanya...kenapa aku tak banyak review cd2 thrash metal..asik hard rock hair/glam metal ajer..kata dulu peminat thrash tegar..ok la..aku biar aku jawap..

Aku sememangnya bermula dgn hard rock,NWOBHM,hair,glam tu semua..aku hanya start giler thrash dari tahun 89 hinggalah tahun 91,92 gitu..so bila aku start keja pada pertengahan 90an tu..aku kemaruk mengumpul cd2 yang aku minat masa zaman aku mula2 minat rock dulu..tu pasal dalam koleksi aku majoritinya banyak cd2 band2 hard rock hair/glam metal...so tak banyak yang aku boleh review untuk cd2 thrash..tapi untuk kali ni..aku akan review salah satu cd thrash yang paling aku minat...Testament..Practise What You Preach.

Ini adalah pengalaman pertama Testament aku...mungkin kerana lagunya...atau pun mungkin tahun 89 itu adalah zamannya...maka mudah untuk aku meminati album ni..PWYP dan Soul Of Black adalah 2 album Testament yg paling aku suka...mungkin ada yg cakap album awal dorang lagi best..lagi heavy..tapi disebab kan di sini aku bermula dan lebih familiar..maka aku agak kurang meminati 2 album terawal mereka.


aku masih simpan kaset ni...dah 20 tahun oi usianya..

Testament bukanlah pencetus genre thrash metal dan tak termasuk pun dalam The Big Four...dan ramai yg cakap dorang klon Metallica...tapi pada aku yang menariknya Testament ni terletak pada gitaristnya Alex Skolnick...anak murid Joe Satriani ni memang dasat solo2nya...lebih teknikal dari Slayer atau Anthrax...ada kawan aku dulu cakap..Testament lagunya tak seberapa...tapi solo2 gitarnya memang memukau..sedikit sebanyak aku bersetuju ngan kawan aku tu..secara dasarnya Testament ni sama je ngan berderet2 band2 bay area thrash yang lain..tapi solo2 Alex Skolnick la yg memberi kelainan dan kelebihan dan penyelamat kepada mereka.

Album ni sebenarnya agak catchy dan lembut jika dibandingkan ngan 2 album terawal...dan menurut Eric Paterson (gitarist) sememangnya album ini dibuat begitu rupa khusus untuk mendapatkan radio airplay...so..paham2 je la..ramai jugak yg kondem album ni...so either you love it or you hate it...terpulang memasing punya selera.

Antara lagu yang menarik adalah lagu yang menjadi title track iaitu Practise What You Preach..kuat betul klon Metalicca dalam lagu ni...terutama part vocal Chuck Billy...sebijik gaya ala2 Jamez Hetfield...tapi solo Alex dalam lagu ni memang best..terbaek!

Perilous Nation pulak aku suka intro bass dia..lagu ni chorus dia memang la catchy..begitu jugak ngan Time Is Coming...chorus dia mmg terngiang2 kat kepala aku...tapi kedua2 lagu jadi bertambah best dgn solo dan riffs terbaek Alex...ntah berapa kali dah aku puji Alex ni...haha...



Lain2 yang menarik bagi aku termasuk la Sins Of Ommission,Greenhouse Effect dan Blessed In Contempt...Satu lagi lagu yang menjadi highlight sudah tentulah sebuah lagu slow ala2 Fade To Black bertajuk The Ballad...lagu ni sekali lagi aku nak puji Alex...permainan gitar akustik dia terbaek...solo dia pun terbaek...ntah la ek...aku rasa band2 thrash ni kalau dorang serius buat lagu slow...memang boleh jadi top hit...sedap2...kalah Poison...huhu...

Walaupun point utama album ni kepada aku adalah Alex Skolnick (sejujurnya aku stop dengar Testament bila Alex keluar)...tapi PWYP tetap menjadi salah satu album thrash kegemaran aku..

Jom layan 2 lagu berikut..Practise What You Preach versi live dan The Ballad versi videoclip...layannn..



13 comments:

  1. aduss...vox pakai baju tuck in..kekeke
    jemz hetfil pon minat ngan CoC nih..mmg klon metallica betul..hehehe

    ReplyDelete
  2. Aku minat tengok cover album je...huhuhuhu!!! tapi memang le, solo dia mengancam!!

    ReplyDelete
  3. aku tahun 89, baru terdedah dengan Bad English sama NKOTB :P

    ReplyDelete
  4. dengar sekali lalu je album ni. Tak memorable pada aku.

    ReplyDelete
  5. pernah pegang n dgr album ni tp tak pernah follow band ni.

    ReplyDelete
  6. kasih gua bertaut dgn testament ni masa second album, the new order...

    peterson dan skolnick adalah berbisa dan chuck billy membunuh..!!

    gua suka live 'return to the apocalyptic city' masa opening 'over the wall', billy jerit... today is a good day to die!!!

    whooaaa!!!!

    ReplyDelete
  7. amboi kaset masih ada lagi.

    aku kadang2 masuk youtube, nengok dorang nye live shows

    ReplyDelete
  8. hehehe nasib baik kali ni lu review album thrash hahahahaha kalau tak wa nak cadang lu tukar nama dari thrashead p glamhead hahahahahaha jgn marah bro gurau jer... kalau aku testament ni aku paling minat lagu over the wall....

    ReplyDelete
  9. antara album terawal yg gua beli semasa kerasukan zaman Thrash Metal....gua suka album PWYP ni..jenis lambat nak masuk kepala..

    tp masa test kat kedai masa nak beli tuh..gua mcm bengang gak...apsal tak laju mcm Extreme Agrression... hahahah maklum la..masa tu tau nak laju je....baru thrash!!!!

    ReplyDelete
  10. perghh!!!bapak rare!thrasher sejati beb!

    ReplyDelete
  11. pakcik, best x album ne??? saya x pernah dengar album ni, saya cuma ada cd testament - legacy jer.. saya sokong, alex skolnick mmg hebat!!! riffing n solo dia lari dari kebiasaan band2 thrash yg lain n solo dia lebih bermelodi + teknikal..

    ReplyDelete
  12. En.HF..kalau dulunya saya beli kaset...kemudian upgrade ke cd...maknanya album tersebut memang best bagi saya....tapi cam biasa la...lain org lain citarasanya...

    ReplyDelete
  13. Oh okay pakcik.. Nanti saya try dgr album ne.. Thanx bebanyak pakcik.. Metal terus!

    ReplyDelete