Thursday, September 30, 2010

Berat

Ni Eddie punya pasal la ni...selepas dia kesaruk dan menge"tag" aku dengan lagu2 Rusty Blade...tetiba je aku aku pun dilanda demam Rusty Blade...Oleh kerana aku dah pernah buat entry pasal Rintagan Hidup Dunia...kali ni aku buat pasal album no 2 dorang "Berat"



Lama giler dah tak dengar album ni...sesuai dengan tajuk dia...album ni sememangnya berat...berbanding dengan band2 rock melayu mainstream lain di zaman 80an dulu...Rusty Blade sememangnya paling berat...iyer mungkin ada yang kata SYJ pun berat...tapi bila dah jadi Sofea...semakin bertambah album semakin menjadi lembik...tetapi tidak dengan Rusty Blade...semakin lama...semakin heavy...ntahlah mungkin pasal dorang cuma ada 3 album dan 1 ep ajer kot...kalau ada no 4...mungkin jadi lembut...haha..mana tau kan...

Album ni dikeluarkan pada tahun 1988...tahun2 kegemilangan rock melayu...tu jam memang berderet2 album rock keluar...tapi takder satu pun yang dapat celen muzik heavy metal sebenar dari Rusty Blade ni...band lain banyak main hard rock...tapi band dari Singapore ni memang betul2 heavy metal...ok la..bukan semua lagu heavy...ada satu lagu hard rock Lagu Kedamaian dan 3 lagu slow rock..Terciptalah Kasihku, Kenangan Cinta dan Luka...biasa la lagu cari makan...tapi ni semua bukan la jenis rock leleh..masih dengar bunyi distortion gitar...

Sayangnya kaset aku dah hilang...ada la member2 yang pinjam lepas tu buat harta...so aku takder info detail pasal album ni...remastered version cd ni bukanlah boleh harap sangat...langsung takder info..aku pernah sentuh pasal hal ni dulu...apa nak buat...syarikat rakaman kat sini suka buat kerja cincai...nak untung lebih jer kan...tapi takper la...untung jugak dorang nak riliskan balik kan...tabik la Life Records...syarikat rakaman lain lagi hampeh...balik2 keluarkan kompilasi leleh...

banyak lagu2 heavy yang best dan catchy...riff2 berat dan solo2 membunuh...aku tak sure sapa yang lebih banyak menyolo...mungkin Khalid Mobin...tapi memang ada part2 yang twin gitar solo ala2 Smith/Murray antara Khalid dan Md Noor Hendrix...aku tak sure yang mana satu antara dorang berdua ni...masa bebudak dulu tengok dorang live...tak terpikir pulak nak tengok sapa2 yang main part mana...ternyata kemasukkan Md Noor membuatkan Rusty Blade jadi bertambah menarik...twin gitar attack dorang memang yang terbaik dalam sejarah rock melayu...



Lagu paling aku suka adalah Ali Baba...bunyi gambus kat intro yang best tu...tak silap part ni Khalid yang main...dedulu masa zaman2 memuda masa ada band...try jugak nak cover lagu ni...tapi bila masuk jamming studio...asik la terbawak lagu Tercipta Kasihku...bistu lagu2 slow yang senang...hahaha...

Lagu2 lain yang best..Wira,Seniman Agung,Jarum Yang Halus dan Jasa Tok Janggut...aku suka semua solo2 dalam lagu2 ni...memang best...satu lagi yang menarik pasal Rusty Blade pada aku selain gandingan Khalid/Md Noor dan suara Yantzen...adalah drummer dorang Zan...selain aku suka ketukan drum dia...dia jugak boleh mencipta lagu dengan baik...contohnya lagu2 seperti Ali Baba dan Jarum Yang Halus...tapi yang pastinya Rusty Blade ni semua band membernya boleh mencipta lagu...termasuk la bassistnya...tak payah la nak harap M Nasir jer...satu benda yang band rock paling paling popular kat malaysia pun tak buat...respek!

8 comments:

  1. ingat2 lupa, ni packaging yang ada live in Sentosa nye gambo kan.
    kuno ni album but rusty blade is different zaman dulu dari band lain

    Rockers je maybe boleh setanding.

    tercipta kasihku ni masa mula2 keluar, ada similarity ngan I Turned To Stone pada aku

    Anyway, White Lion tu hadiah la. Kenang daku dalam headbanging mu.

    ReplyDelete
  2. Tahun ni life rekod re-rilis balik 3 album ni dlm satu..harga rm29.90, tp info sama gak, takde..hahaha.

    Kengangan cinta best aaa bawak kat karaoke..

    ReplyDelete
  3. tercipta kasihku... antara lagu wajib karaoke

    ReplyDelete
  4. deaf...bukan packaging yg ni...yg ni satu gambo pun takder...mmg hampeh..

    hadiah eh?.. i lap u la bro...muahhhhhh...

    hahaha...


    takilala...3 album RM29.90?..murah tu..yang ni satu je dah RM19.90...dah la xder info...


    Ijau...bawak jamming lagu ni pun syahdu ooo...

    ReplyDelete
  5. wa tengah carik DVD anugerah life '07 keluarab Life Rec Singapore...

    tak puas tengok Rusty blade live dalam Youtube je...

    ReplyDelete
  6. encik takilala sudah kembali.baguslah.


    nyaris gua nak buat aduan polis , sekarang banyak kes bunuh dan bakar orang.

    ReplyDelete
  7. Portdy...yang x best anugerah life tu satu jer...x der Md Noor Hendrix la...

    pasal takilala tu iyer jugak ek...pulak tu dia selalu turun Selangor...heheh...

    ReplyDelete
  8. ...Rusty Blade adalah satu contoh band rock melayu terbaik... band melayu yg betul2 heavy, selalu gua bilang ini pada bro Khalid dan Man Karen, dan biasanya diorang terharu dgn sokongan kita tak henti2...

    gua ada bilang lagi sama diorang utk bikin 'double trouble' temasik dgn Rockers... insyallah, ada rezeki tu nanti...

    lagu Ali Baba, dia punya 'hantu' mmg satu level dgn Maiden, mungkin ada yg mencebik tak setuju, tapi apa gua kesah, everyone is entitled to their own opinion...

    long story short, gua still kesaruk RB, viral Maiden baru2 ni membuatkan gua lebih menghargai mereka dan lagu2 yg dihasilkan.

    ReplyDelete