Monday, November 21, 2011

Force It

Lagi pasal album rock 70an kegemaran aku...kali ini sekali lagi ke tahun 1975.



UFO - Force It (1975)

Zaman aku kanak2 semasa sekolah rendah...di penghujung 70an awal 80an...imej Michael Schenker dengan gitar Flying V memang sesuatu yang aku terbayang2...terasa betapa "cool"nya kalau aku dapat beraksi macam tu...biasanya raket badminton lah yang menjadi mangsanya...walaupun ketika tu aku tak paham sangat rock tu apa sebenonya...

Seingat aku..kat kampung aku...sebelum era Malmsteen...cuma ada 2 nama jer yang mat2 rock sebut kalau pasal gitar...Ritche Blackmore dan Michael Schenker (kalau melayu Rosli Mohalim la...) ni 2 nama memang pengaruh besar kat budak2 melayu zaman tu...pasal tu band2 dorang Deep Purple, Rainbow, Scorpions dan UFO memang sentiasa disebut2 pada zaman tu...dan dari situ lah aku mula mengenali UFO..

Doctor Doctor adalah lagu yang mengenalkan aku kepada UFO...tapi album Force It lah yang buat aku mula2 minat UFO...terus terang aku tak pernah memiliki apa2 rilisan ori UFO sebelum aku membeli cd ni...aku cuma tau lagu2 UFO melalui kaset2 dubbing sahaja...malah aku lebih familiar dengan Michael Schenker era MSG berbanding UFO...maklum la zaman aku betul2 giler rock...UFO dah bukan dengan Michael Schenker lagi pun...tapi semuanya berubah pada penghujung 80an bila aku bertemu dengan seorang rakan yang die hard UFO...start dari situ aku mula dengar UFO secara betul...dan dari situ lah aku menjadi peminat UFO...



Force It adalah album ke 2 Michael Schenker bersama UFO...aku rasa line-up bersama Michael Schenker ni lah yang paling best...paling klasik...dari Phenomenon (1974) hinggalah Strangers in the Night (1979) semua pun best...dan Force It adalah antara yang paling best dari era tu...kalau tak...takkan dari 15 lagu album live Strangers in the Night... ada 5 lagu ("Shoot Shoot", "Mother Mary", "This Kids", "Let It Roll", and "Out In The Street") dorang ambik dari album ni..

Album ni memang best dari mula sampai abis...Kombinasi Schenker/Mogg memang banyak menghasilkan karya2 klasik UFO tak kira dari segi lagu..lirik hinggalah suara unik Mogg ataupun shredder Schenker...Highlight album ni pada aku dah tentu2 lah kerja gitar Michael Schenker...cuba dengar lagu2 seperti "let it roll", "shoot shoot", "Mother Mary","this kids'"...pergh!!!...meleleh...tu lum dengo solo dia dalam lagu slow "high flyer" dan "Out in the streets"....terbayang2 flying V melayang2 di udara...memang dasat!!!


ini adalah kaver sebeno Force It...sajer aku gunakan kaver belah dalam album yg dah di censored kat atas tu supaya tak menggangu perasaan pembaca blog berlabel "U" aku ni...album tahun2 70an memang banyak gambo kaver yang kontroversi



btw...aku dulu main bass...selain Steve Harris,Clif Burton dan Rudy Sarzo...idola bassist aku adalah Pete Way...tu pasal aku follow dia sampai Waysted...cekidot lagu "Dance your life away"...lemak berkrim sound bass dia...

Try dengar album ni...konpem korang tak menyesal...dan jangan kata aku tak bagi amaran...korang mungkin akan menjadi ketagih untuk mendengar UFO lagi dan lagi...

REKOMENDED!

2 comments:

  1. ya, benar kata2 kamu wahai sahabat! sebuah album permata hebat dari UFO.

    selain high flyer, jangan lupa dengan ballad yang lain seperti belladonna, try me dan ooo yeah! light out in london!

    ReplyDelete
  2. Kalau tak silap ada lagu Sweet Charity dok cilok lagu UFO ni, tak ingat pulak lagu mana.

    ReplyDelete