Wednesday, November 23, 2011

Lovedrive

syiok pula cerita pasal album2 70an...sambung lagi la...




SCORPIONS - LOVEDRIVE (1979)

macam aku cakap dulu...selain Deep Purple...Scorpions adalah pengaruh besar zaman aku budak2 dulu dan lagu2 dari Lovedrive lah antara yang terawal yang aku tau dari Scorpions...banyak sentimental valuenya album ni pada aku...takkan korang tak pernah dengar "Always Somewhere" ataupun "Holiday"?...

Masa mula2 belajo pegang gitar kapok dulu...jari kejung...baru tau pegang 2,3 kod tu pun terkial2...ini lah antara lagu2 terawal yang aku belajo...dan rasanya inilah lirik lagu omputeh yang terawal aku hafal...walaupun tak berapa paham bunyi butirnya...iyerla tu jam...mana ada lirik...fwd rwd fwd rwd radio kaset tu dan main bantai jer salin liriknya...janji bunyi2nya dekat2 kira alrite la tu kan...zaman sekolah rendah...bukannya pandai omputeh pun...

maklum la budak felda macam aku yang mak bapaknya cuma tau yes no alrite jer...mana nak jumpa paper The Star ataupun buku Enid Blyton kat rumah...pelajaran omputeh aku memang banyak dari lagu2 rock omputeh...sebelah kanan pegang lirik sebelah kiri pegang kamus...sapa kata rock ni bagi kesan negatif ajer kan...

Satu lagi ingatan aku pasal Lovedrive ni adalah Michael Schenker...tu jam aku blur berapa ramai yang main gitar untuk Scorpions ni...yang aku tau Michael Schenker tu UFO...tu la zaman2 tak boleh google time nak cari info...zaman2 aku kat sekolah menengah baru kenal Uli Jon Roth,Matthias Jabs dan Michael Schenker ni sapa...


album2 70an memang banyak gambo kavernya agak kontroversi...ni aku dah self-censored...heheh...tapi ok jek masuk Malaysia...ni aku beli kat Tower Records KL Plaza...



Ok tu cerita kenangan aku dan Lovedrive...tapi kalau nak review pasal albumnya boleh la dikatakan sebagai ianya titik permulaan berubahnya muzik Scorpions...dari era 70an Uli Jon Roth kepada era 80an Mathias Jabs....dua2nya ada keistimewaan memasing...

Aku tak nak banding dengan album2 era Uli...tu semua tahap legend...tapi zaman tu aku kecik sangat...tapi zaman Matthias Jabs ni memang zaman aku...susah kalau nak suh aku pilih mana satu yang best..Lovedrive, Animal Magnetism, Blackout, Love at First Sting dan Savage Amusement semua ada ceritanya yang tersendiri...semua pun best...

Satu yang aku sukanya Lovedrive ni pasal boleh dengo Michael Schenker menyolo dalam 3 lagu "Another Piece Of Meat", "Lovedrive" dan instrumental "Coast to Coast"...ini adalah lagu instrumental fav aku zaman budak selain dari "Transylvania - Iron Maiden"...ni zaman budak2 dulu...dengar sambil pegang raket badminton berangan jadi gitar...heheh...lagu2 ni membuktikan kenapa Michael Schenker juga adalah idola gitar aku...tak kisah zaman UFO...MSG...semua aku suka...sayang dia tak rekod ngan Ratt kan...

Album ni semua lagu pun best... Loving You Sunday Morning, Another Piece Of Meat, Lovedrive...cumanya aku dulu dengar sepenuhnya album ni masa zaman album "Blackout"...time tu aku baru discover satu lagi lagu yang sampai sekarang jadi salah satu fav aku...lagu yang ala2 reggae "Is There Anybody There?"...syok solo Matthias kat lagu ni...sama sedap macam solo dia kat "Always Somewhere"...

Tak kisah la ko suka sapa...Uli ker Michael ker atau Matthias...satu lagi cd yang aku rekomended!!

7 comments:

  1. yeap album ni memang best. Eh, semua lagu best!!! Sama level dengan Blackout.

    ReplyDelete
  2. CD import Scorpions-Lovedrive + Tower Record = sememangnya nostalgia.

    ReplyDelete
  3. memang best ni album...cover pun best. hehe

    ReplyDelete
  4. bro.boleh buat review album Savage Amusement. boleh cite sket pengalaman tentang album tu yg di keluarkan tahun 1988

    ReplyDelete
  5. Lovedrive album favourite, tapi Savage Amusement album yg sangat underrated

    ReplyDelete