Monday, June 4, 2012

Izzy Stradlin And The Ju Ju Hounds

Kembali ke 20 tahun yang lalu...



Izzy Stradlin And The Ju Ju Hounds (1992)

Memang aku suka sangat la bila dapat tau Jeffrey "Izzy Stradlin" Isbell ada buat album solo....kira frust jugak la bila dia keluar GNR....so ni memang album yang aku tunggu2...tapi sayangnya masa 1st time aku dengo ni 20 tahun yang lalu...aku rasa sedikit kecewa...1st impression aku sama macm album solo Adrian Smith (ASAP - Silver and Gold)...album ni agak membosankan...

Mungkin aku terlalu mengharapkan lagu2 seperti Appetite For Destruction...maklum la Izzy adalah tulang belakang dalam penciptaan lagu2 GNR ketika itu...tapi album ni memang jauh berbeda dari GNR...ianya lebih kepada straight rock n roll dengan sedikit elemen blues....ala2 Rolling Stone ataupun mungkin Black Crowes...kalau korang pernah dengo lagu "Dust N' Bones"...lagu yang Izzy nyanyi dalam "Use Your Illusion 1"...mungkin korang akan dapat idea macam mana lebih kurang arah tuju album ni...

Tapi sejak2 peningkatan usia ni...sama kes seperti ASAP - Silver and Gold...ianya lama kelamaan dapat diterima oleh aku...suara Izzy sememangnya sesuai dengan lagu2 genre begini...untuk makluman gitaris yang meyolo dalam album ni adalah Rick Richards dari band Georgia Satellites (aku pernah buat cerita pasal band ni dulu)...dan antara artis jemputannya adalah Ron Wood (Rolling Stone) untuk lagu kaver Ron Wood sendiri  "Take A Look At The Guy"...so memang konpem la album ni memang condong ke arah Rolling Stone...



Cumanya aku selalu pikir..apa jadi agaknya kalau lagu2 dari album ni...terutamanya yang heavy macam "Pressure Drop" ataupun "Bucket o' Trouble"...diubah sedikit susunan lagunya....solo gitarnya dimainkan oleh Slash dan vokalnya pulak Axl Rose...konpem lagu2nya jadi sebijik macam Guns N Roses....dan sapa tau mungkin album ni akan meletup...

Tapi sayangnya selain lagu "Shuffle It All" dan "Pressure Drop" yang masuk carta...keengganan Izzy untuk mempromosi dan membuat road tour untuk album ni membuatkan hanya segelintir peminat terutamanya yang die hard je tau...sayang sungguh...



**Knockin on heaven's door yang GNR selalu buat versi raggae tu mungkin atas pengaruh Izzy kot...dengar lagu "Pressure Drop" menguatkan lagi kemungkinannya begitu...

4 comments:

  1. dulu lain jiwa rebel..skang ni jiwa ada sikit sinetron tu yang dah boleh hadam album ni..hahahaha

    ReplyDelete
  2. apsal aku lebih condong arah Axl Rose ngan Izzy ni pasal GNR hall of fame nye kontroversi tu hari.
    Dorang nye suka la tak mau join ye tak.

    ReplyDelete
  3. darkshah...if it too loud you're too old...heheh...

    deaf...setuju...paling nyampah nengok Steven Adler yang lebih2....

    ReplyDelete
  4. GnR ni dorang lebih dari sekadar sebuah kumpulan. Dorang dah jadi legasi. Lagenda muzik rock.

    Biasa kalau orang sebut "demi peminat" maka magic word tersebut akan jadi. Tak salah juga pada peminat untuk berharap original line-up GnR main balik atas pentas yang sama.

    Ye, dorang punya suka la untuk taknak join. Dan kalaulah semua benda boleh selesai dengan hanya ikut "suka"...ha ha ha

    ReplyDelete