Thursday, June 21, 2012

Triumph of Steel

Kembali ke nostalgia 20 tahun yang lalu...

Mungkin secara kebetulan...2 tahun yang lalu masa World Cup aku buat entry pasal Manowar...kali ni time Euro sekali lagi cerita pasal Manowar....musim bola jer cerita pasal Manowar...padahal takde kena mengena pun...heheh...



Manowar - Triumph Of Steel (1992)

Ini memang ada nostalgianya kepada aku...Triumph Of Steel adalah kaset Manowar pertama aku...sebelumnya samada pinjam kawan ataupun cuma kaset dubbing....tahun 1993...seingat aku time tu aku baru abis ITM....zaman orang2 keliling aku mula kemaruk grunge..black metal....tapi ini adalah penyelamat bagi orang yang macam aku....yang sukakan pure heavy metal....Triumph Of Steel adalah jawapannya...

Walaupun ketika ini hanya tinggal Eric dan Joey sahaja anggota yang asal....tapi Manowar tetap Manowar....(err...sehingga la dorang sikit mengarut kebelakangan ni...)
Ini mungkin rakaman vokal terbaik Eric...dan macam biasa Joey pasti akan berlebih-lebihan...hahaha..
Walaupun aku lebih suka Ross The Boss banding David Shankle ni...tapi dia ni kira dasat gak...cuma solo dia macam kurang feel la....nasib pas tu Karl Logan ganti...apa2 pun aku cukup respek kat Rhinos...kekadang macam tak caya jer ni semua dia yang main...laju giler...ntah2 guna drum machine kot?...



Lagu2nya memang takder problem...semuanya sedap dan melodic belaka...ok..mungkin "Ride the Dragon" dan "Burning" tu kureng sikit...lain2 ok...bab lirik mungkin ada yang kata cheesy la..apa la....tapi aku respek lirik2 Manowar...tak kisah la konon2 macho ker apa....sapa ajer la yang berani tulis lirik true metal macam ni... "If you're not into metal, you are not my friend"...heheh...

Di tahun 1993...ketika majoriti hayal melayan muzik meleweh grunge....aku pulak layan lagu leleh "Master Of The Wind"...ini melewah cara metal...memang feeling lagu ni...apa2 pun lagu2 seperti "Spirit Horse of the Cherokee" ,"Metal Warriors", "The Demon's Whip" dan "Power of Thy Sword" meneruskan kegemilangan heavy metal ke tahun 90an...



Rekomended untuk sesapa yang into heavy metal/power metal....tapi satu yang aku nak komplen versi cd....leceh betul la kalau nak dengo bahagian2 tertentu kat "Achilles, Agony and Ecstasy"...8 part dalam satu track 28 minit....pergh...letih ahh terpaksa kena dengo solo bass Joey... :P




4 comments:

  1. hail manowar! seksi cover art ni fuh...

    ReplyDelete
  2. AA&E tu patutnya diorg pecah2 track-by-track, senang nak skip... xdela dkt2 stgh jam dgr solo joey je

    dan kebetulan pula album TOS ni CD (ori) manowar pertama aku beli bersama2 FTW awal 2000 dulu, beli kat kedai aunty campbells (dua2 1st pressing woo~)

    bg aku, lagu POTS mmg lagu plng epic dlm album ni. MOTW pula best versi live

    ReplyDelete
  3. album pertama manowar yg gua dengar, kalau ada Louder than Hell please review sekali;

    ReplyDelete
  4. master of the wind aku rasa ballad manowar paling best.

    aku rasa joey mesti sakit hati tengok band ross the boss. dua2 rtb nye cd pukul abis manowar skarang.

    ReplyDelete