Monday, June 25, 2012

Piring Hitam


Ni bukan aku punya...tapi tiap kali balik ke rumah mertua...nampak bendalah ni...memang rasa bersemangat nak ada....tapi bila mengenangkan hobi kumpul cd aku jer dah buat aku sengkek sentiasa...lupakan lah sahaja...heheh...

Piring hitam ni memang banyak membangkitkan nostalgia...teringat2 zaman kanak2 aku di tahun 70an...bapak aku bukanlah into muzik sangat...tapi dia seorang yang gemar teknologi....apa sahaja gadjet baru di pasaran memang di berusaha untuk ada...walaupun kami bukanlah orang senang...tapi memang dah jadi prinsip abah...apa yang orang ada...kita mesti usaha untuk ada...dan sudah semestinya ketika zaman orang takder tv...rumah kami ada...zaman tv hitam putih yang dalam kotak tu....(teringat kecik2 dulu rumah kami dah jadi macam panggung wayang setiap kali ada cerita melayu dan paling penuh sesak time perlawanan tinju...zaman2 Mohamad Ali dulu kan....)

So bila zaman LP...rumah kami pun ada...aku dah lupa apa jenisnya...Sansui mungkin...ntah lah time tu aku lum sekolah...kecik lagi...memorinya tentang tak berapa kuat....sayangnya bila ianya rosak...abah ganti pulak ngan katrij player (pengujung 70an zaman katrij kan)...abis semua piring hitam tu kita orang buat main dan hilang...kalau lah tau nilanya pada zaman sekarang...hiss....

bila tengok LP ni memang teringat la memori kanak2...dulu2 selalu belek LP cengini...Carefree,Black Dog Bone, Sweet Charity,Hail Amir,Uji Rashid,Syarifah Aini, Boney M, Bee Gess,John Travolta dll...nak pasang sendiri tak pandai takut kena marah...belek2 jer la...

Sebenonya player kat atas tu adik ipar aku punya...dia pun sebenonya baru jer berjinak2 ngan hobi mengabiskan beras ni...setiap kali gi rumah mertua memang aku yang selalu menggunakannya...sayangnya dia bukanlah mat metal...so koleksi dia kurang mengiurkan aku....cuma ada la beberapa LP rock 70an dan band2 80an yang yang aku suka...



Mungkin aku patut pengaruh dia jadi mat metal sebagaimana aku pengaruh anak2 sedara aku supaya sokong Manchester United...heheh...

Ok la...tak complete cerita aku kalau takder gambo model kat bawah ni...









10 comments:

  1. penutup piano tahan dengan paip?? pak mertua tak marah ke??

    ReplyDelete
  2. wah!! Who Can It Be Now pun ade...

    ReplyDelete
  3. masa aku budak bapak aku takde piring hitam punya player. Cuma pemain kaset yang besartu. Lagu dangdut banyak.

    ReplyDelete
  4. faizal...multi purpose...hehehe...

    PC Kokak...dia punya feel dengo vinyl ni memang lain la...

    Wan...Business as Usual dan Cargo adalah antara album fav. aku masa budak2 dulu...

    Shafid...katrij eh?...dulu kalau dangdut rumah aku ada Rhoma Irama dan Zaleha Hamid...

    ReplyDelete
  5. Aa katrij nama dia eh. Aku pun taktau.Yang aku tau artis dangdut lainla dari indon jugak. Yang bestnya Toyota KE kecik bapak aku dulu pun masa beli ada player tu jugak. Tapi aku rasa kalau kau ada simpan tolong uploadla. Aku memang dah takde dah.

    ReplyDelete
  6. shafid...dah takder dah...start zaman kaset...katrij ni terbior gitu ajer...mak aku buang dah...

    ReplyDelete
  7. Kawe ada Sansui..mmg tahan lama! ~ Blood

    ReplyDelete