Monday, November 5, 2012

III Sides to Every Story

Lagi album yang dah cecah 20 tahun



Extreme - III Sides to Every Story (1992)

Terus terang saya terjebak mendengar Extreme adalah kerana petikan gitar Nuno Battencourt. Beliau bersama2 dengan Paul Gilbert (Mr Big) adalah antara gitar hero terakhir yang ujud dalam dunia saya kerana dunia muzik rock selepas tu bergerak kearah anti gitar hero, menyebabkan saya agak kurang berminat untuk mendengarnya.

III Sides to Every Story sebenarnya adalah konsep album. Dipecahkan kepada 3 bahagian, yours, mine dan the truth. Ianya bukan sahaja dipisahkan dari segi muzik tapi jugak liriknya. Yours merupakan lagu2 rancak yang mempunyai lirik bertemakan anti perang,racism dan politik manakala Mines pula mengandungi lagu yang lebih perlahan, mid tempo dan ada yang tanpa gitar. Liriknya lebih kepada bersifat peribadi, relationship dan keluarga...dan diakhiri dengan The Truth, 3 lagu sepanjang 21 ++ minit dibawah tajuk "everything under the sun." yang berkonsepkan sedikit progressif dan orkestra dengan lirik bertemakan keagamaan dan philosophy.


Bagi saya ianya satu percubaan yang agak berani, malah mereka langsung tidak mencari jalan mudah dengan membuat More Than Words Part 2. Akibatnya album ni agak kurang disegi jualannya. Tambahan pula ia diterbitkan ketika muzik alternative sedang meletup.

Secara peribadinya saya menyukai bahagian Yours. Petikan gitar Nuno memang tidak menghampakan. Dia memang seorang shredder yang hebat. Lagu seperti WarHeads dan Rest In Peace membuktikan kehebatan beliau. Tragic Comic dari Mines pula merupakan sebuah lagu mid tempo yang saya suka. Manakala Am I Ever Gonna Change dari The Truth pula menampilkan riff dasat Nuno. Sayangnya pada saya album ni kurang lagu slow yang menyengat. Seven Sundays lagu yang berentak waltz tu kalau dimainkan dengan gitar saya rasa ianya mungkin akan menjadi lebih menarik.

Kesimpulannya album ni mungkin menjadi terlalu extreme kepada peminat Extreme (jika anda paham maksud saya), menjadikannya ianya mungkin agak payah untuk diterima. Tapi bagi peminat Nuno, saya berpendapat walaupun ada lagu2 yang Nuno lebih bermain piano dari gitar tapi saya gerenti ianya tetap sebuah album shredder yang terbaik.



6 comments:

  1. more than words part 2?wow lepas ni nak cari kat youtube hehe...

    ReplyDelete
  2. "malah mereka langsung tidak mencari jalan mudah dengan membuat More Than Words Part 2."

    maksudnya tiadanya More Than Words Pt2...so memang tak jumpa la kalau cari kat youtube...heheh...

    ReplyDelete
  3. Gary cherone pun penah joint Van Halen kejap kan..lepas tu tahun 2008 Extreme reunion balik.

    ReplyDelete
  4. ini band, aku tau More Than Words je..hehehe....mana Poison?

    ReplyDelete
  5. Our Father dan Color Me Blind adalah favorite aku sekarang.. dulu2 masa skool aku suka Dont Leave Me Alone dan Tragic Comic..

    kebanyakan remaja US dan remaja tua depa suka Cupid's Dead

    ReplyDelete