Tuesday, November 27, 2012

The Art Of Rebellion

Sebuah lagi album yang menyambut ulangtahun yang ke 20


Suicidal Tendencies - The Art Of Rebellion (1992)

Genarasi baru metal rasanya pasti ramai yang kenal nama band ni kerana Robert Trujilo sebagaimana generasi saya dulunya kenal Floatsam & Jetsam kerana Jason Newsted.

Suicidal Tendencies asalnya adalah sebuah band hardcore tapi kemudian menjadi band metal/thrash di penghujung 80an. Dengan The Art Of Rebellion mereka sekali lagi mengubah muzik mereka kali ini ke arah funk dan mungkin juga lebih pop dengan elemen groove dan alternative. Mungkin mereka cuba untuk mengikut peredaran zaman. (senang cakap ada yang kata sellout - ST punya black album)


Jika dibandingkan "Lights Camera Revolution" yang pada saya antara album thrash terbaik sepanjang zaman,  album ini sedikit mengecewakan saya. Sebenarnya ianya bukanlah perubahan yang mendadak. Ia masih Suicidal Tendencies, masih metal...thrash mungkin tidak...tapi yang saya kurang berkenan muziknya menjadi agak mellow. Contohnya dengarkan lagu Nobody Hears. (singles yang paling laris jualannya dalam sejarah mereka) Memanglah tersangat pop dan mellow.

Tapi album ini merupakan album mereka yang paling berjaya. Mencapai tahap gold dan berjaya menduduki no 52 dalam carta Billboard 200. Kepada peminat Metallica anda boleh lah mendengar kehebatan bass meletup2 dari Robert Trujilo (cuba dengarkan Which Way To Free) yang kadang2 mengingatkan saya kepda Les Claypool dari Primus. Mungkin jugak Infectious Grooves (side projek Mike Muir dan Robert Trujilo) banyak mempengaruhi.



Tapi untuk saya solo2 Rocky George lah yang saya cari. Sememangnya beliau adalah gitarist metal yang paling underated. Cuba dengar solo2 beliau dalam "I'll Hate you Better", "Nobody Hears" dan "Where's the Truth". Memang tersangat best.

Apa2 pun sememangnya inilah album ST yang terakhir saya follow. Dan ianya merupakan juga album terakhir Rocky bersama merea. Album2 mereka selepas dari ini memang saya tak masuk kepala.



**** Rocky di taja oleh Ibanez dan sering mengunakan RG series. Ada rumors yang mengatakan Ricky yang design RG series disebakan huruf RG tersebut. Tapi RG tu stands for Roadstar Guitar, bukannya Rocky George dan ini di akui oleh Rocky sendiri :D

3 comments:

  1. Zaman dulu kalo baca majalh rock, aku mesti skip artikel band ni.

    ReplyDelete
  2. ingatkan ST ni copycat band Body Count Ice T..heheh

    ReplyDelete