Monday, October 14, 2013

Thickskin

Diam tak diam dah 10 tahun..


Skid Row - Thickskin (2003)

Menukar vokalis tidak seperti menukar gitaris. Impaknya memang berbeza. Tambahan pula bagi band yang sudah ada nama. Lagi parah bila mereka mengubah arah tuju muzik mereka. Thickskin mengingatkan saya kepada album Motley Crue 1994. Menunggu lama akhirnya rasa kecewa.

Thickskin bukanlah Skid Row yang kita kenali semasa era album Skid Row (1989), Slave to the Grind (1991) atau Subhuman Race (1995). Graf peningkatan semakin heavy setiap album terbantut dengan Thickskin. Kali ini mereka benar-benar kedengaran seperti modern rock. Banyak lagu-lagu yang terutamanya mid tempo mengingatkan saya kepada band2 modern rock awal 2000 seperi Creed, Staind, Nickelback, Matchbox 20, Three-Doors-Down dan lain lain yang seangkatan dengannya.

Bukanlah nak kata lagu-lagunya tak sedap. Lagu-lagunya bagus. Tulang belakang Skid Row yang menghasilkan lagu-lagu klasik Skid Row seperti Rachel Bolan dan Dave "The Snake" Sabo masih ada. Mereka masih berkemampuan menghasilkan lagu-lagu yang melodic dan sedap. Solo gitar Scotti Hill pun masih ada walaupun kurang menyengat. Tetapi menukar hala tuju muzik secara mendadak hanya kerana untuk kekal relevan adalah sesuatu yang tak dapat di terima oleh majoriti peminat mereka termasuk lah saya.

Hasilnya Skid Row terperangkap di tengah-tengah. Tidak dipedulikan oleh generasi muda kerana dikaitkan dengan glam metal dan dipinggirkan oleh generasi lama kerana telah berubah arah. Sayang sungguh. Kerana album ini memang bagus sebenarnya. Kalau betul promosinya, ia boleh pergi jauh. Sememangnya ianya jauh lebih bagus dari mana-mana album band modern rock ketika itu.


Bayangan Sebastian Bach memang tak dapat dihilangkan. Tak pasti kenapa mereka merakamkan kembali lagu "I Remember You" dalam versi laju ala Punk. Johnny Solinger bukanlah lawan Sebastian Bach. Jauh....Dan saya kecewa tiadanya solo feeling mendayu Scotti Hill dalam lagu tersebut.

Banyak juga lagu yang sedap. Terutamanya lagu-lagu mid tempo seperti "Ghost", "Born a Beggar" dan "See You Around". Lagu-lagu begini mengingatkan saya kepada Creed dan band-band modern rock yang lainnya. Satu-satunya lagu yang betul-betul perlahan adalah "One Light". Bayangkan jika Sebastian Bach yang menyanyikannya. Pasti lebih sedap. Manakala yang heavy saya lebih tertarik dengan lagu "Thick Is the Skin". Sound dan riff berat metal alaf baru.

Kesimpulannya Thickskin adalah sebuah album modern rock yang cemerlang. Memang bagus dan sedap. Tetapi jika anda mengharapkan ianya sebuah album Skid Row era Sebastian Bach, anda seperti juga saya...akan merasa kecewa.




6 comments:

  1. mana skid tagas eh? dah lama x berblogging...

    ReplyDelete
  2. sebastian bach berbual champion la. Malas aku nak cek out lagu2 solo dia pasal gini la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia ngan Axl Rose satu kepala...rockstar...tu pasal dua2 boleh ngam...

      Delete
  3. Hampir terbeli jugak kaset dia dulu..sebab tengok SB bukan vokalis nya tak jadi beli..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu2 dengar memang tak suka...sekarang ok jer...heheh..

      Delete