Wednesday, October 2, 2013

Bloody Kisses

Gothic metal yang dah 20 tahun.


Type O Negative - Bloody Kisses (1993)

Seperti Icon - Paradise Lost, saya selalu terbaca review-review yang bagus untuk Bloody Kisses. Disebabkan agak sukar untuk saya menghayati lagu-lagu bergenre gothic atau doom metal yang perlahan temponya. Saya mengabainya sehinggalah saya mendengar Sentenced - Cold White Light. Rasanya itulah album gothic metal pertama yang saya minat. Dikatakan Bloody Kisses di dalam kategori yang sama maka saya mengambil keputusan untuk membeli cdnya.

Kalau Paradise Lost mempunyai sound metal yang berat berserta solo-solo yang melodic. Type O Negative pula sedikit ringan soundnya. Muziknya gelap, dalam dan banyak juga pengunaan keyboard dan synthesizer untuk menambahkan kesuramannya. Ada juga sesetengah lagu yang berbunyi metal, hardcore malah industrial. Senangnya pada saya mereka sebuah band rojak tapi berteraskan gothic dan doom. Lagu-lagunya agak panjang dan berubah-ubah melodinya. Bahagian yang uptempo boleh tahan sedapnya.



Pengaruh Black Sabbath memang banyak dapat dikesan tetapi untuk lagu "Black No.1" tu entah kenapa ada satu bahagian tu betul-betul mengingatkan saya kepada Pearl Jam. Mungkin juda ada pengaruh grunge yang tengah popular ketika itu. Dan ada masanya mengingatkan saya pula kepada Danzig.

Lagu pilihan untuk saya adalah "We Hate Everyone". Lagu rancak tapi bahagian perlahan di tengahnya sedikit menganggu mood. Lagu-lagu popular dari album ini seperti "Christian Woman", "Black No.1" dan "Summer Breeze" memang agak sukar untuk saya hayati. Memang boleh buat mengantuk.

Berkemungkinan besar ini lah album pertama dan terakhir Type O Negative untuk saya. Memang susah nak hadam.




5 comments:

  1. Wow kena cari ni...gua baru saja nak mengenali genre ni...huhu sudah lewat

    ReplyDelete
  2. Lagu gothic metal ni kalau layan satu dua lagu memang best, tapi nak layan 1 album memang ngantuk la...

    ReplyDelete
  3. masa dulu2 aku tengok foto2 dorang kat majalah, semua tegap2 sey

    ReplyDelete
  4. Aku dengo dia cover balik lagu "black sabbath" versi doom pun dah mengantuk..heheh

    ReplyDelete
  5. Pengaruh Black Sabbath memang banyak dapat dikesan tetapi untuk lagu "Black No.1" tu entah kenapa ada satu bahagian tu betul-betul mengingatkan saya kepada Pearl Jam. Mungkin juda ada pengaruh grunge yang tengah popular ketika itu. Dan ada masanya mengingatkan saya pula kepada Danzig."

    Ya... sesetengah old magazine even stated them as Alternative-Heavy Metal.. :)

    ReplyDelete