Sunday, October 16, 2016

2112

Yang dah 40 tahun...


Rush - 2112 (1976)

Secara kebetulan, tengah nak buat entri ni boleh pula tertengok movie I Love You, Man (2009) lakonan Paul Rudd (Ant-Man) dan Jason Segel (How I Met Your Mother) di Astro. Kedua-dua kerektor dalam filem ini adalah peminat Rush. Terpampang besar poster album cover 2112 di dinding garage tempat lepak mereka. Rush sendiri ada membuat penampilan istimewa dengan lagu Limelight. Filemnya biasa biasa sahaja tetapi yang membuatkan saya menontonnya sampai habis pun disebabkan faktor Rush.

Disebabkan itu, hilang dah idea untuk menulis pasal albumnya...hahaha...

Ok la...tak ada la apa sangat kenangan dengan album ni. Dengar Rush secara serius pun baru beberapa tahun yang lalu. 2112 adalah album mereka yang kedua saya dengar selepas Moving Pictures. Tetapi yang pastinya ia membuatkan saya lebih berminat untuk mendengar album-album yang mereka yang lainnya.


Tak pasti siapa yang memulakan idea untuk konsep album. Tetapi 2112 adalah salah satu konsep album yang memberikan banyak pengaruh besar kepada band-band rock/metal lain yang untuk mengikutinya.

Jika anda tidak boleh menerima lagu progressif rock yang berdurasi 20 minit panjang maka ini bukannya album untuk anda. Namun begitu lagunya sedap-sedap belaka. Geddy Lee, Alex Lifeson dan Neil Peart sememangnya pemuzik yang hebat. Memang power trio!!

Secara peribadinya, dalam kategori progressif rock 70an, Rush berada dikedudukan teratas bagi saya. Mungkin kerana muzik mereka lebih mirip kepada hard rock berbanding band lain seperti Pink Floyd contohnya.

Mungkin itu penyebab utama kenapa muzik mereka lebih mudah untuk saya hadam






7 comments:

  1. Zaman abang abang lobang, Tom Sawyer top hits.
    aku Rush aku suka lagu Dreamline.
    best ni band Geddy Lee live suara dahsyat, drummer dia nye drum setsssss pun dahsyatssssss

    ReplyDelete
  2. Rush yg aku tau album ni je la.mmg top eh album ni.tshirt rush pun banyak yg aku jumpa logo album 2112 ni la

    ReplyDelete
  3. Rush...!! aku langsung tak ambil tahu pun tentang band ini..
    tapi kalau Jennifer Rush, awek yang ini aku layan.. hahahhah

    ReplyDelete
  4. terbaik album ni... dan pakaian diorang dalam album ni....errr...

    ReplyDelete
  5. fuh lama tu klu durasi 20 minit

    ReplyDelete