Thursday, November 17, 2016

Darkness Descends

Yang menyambut ulang tahun ke 30 pada hari ini, 17hb Nov...


Dark Angel - Darkness Descends (1986)

Lagi satu "landmark" album thrash dari tahun 1986. Berderet-deret album thrash diterbitkan pada tahun tersebut. Seperti yang lainnya, Darkness Descends juga hanya dapat saya dengar pada penghujung 80an atau pun awal 90an. Itupun kaset pinjam.

Mula-mula dengar agak kurang gemar kerana soundnya yang agak mendap. Tetapi ianya jenis "grower". Makin lama dengar makin sedap. Tambah pula ketika itu demam thrash tengah melanda. Di zaman remaja saya yang mana muzik extreme dan brutal itu yang sememangnya di cari. Makanya Darkness Descends sememangnya kena denga jiwa.


Muziknya adalah thrash yang laju. Mungkin juga boleh dipangil sebagai extreme thrash. Yang menariknya dalam laju dan brutal ada melodic nya. Boleh tangkap juga pengaruh Reign In Blood di dalamnya. Paling menarik pada saya adalah ketukan drum padu dari Gee Hoglan. Memang power!

Sayangnya Dark Angel tidak menjadi nama besar seperti yang sepatutnya. Mungkin bukan yang terbaik tetapi Darkness Descends adalah salah satu album thrash yang penting dalam sejarah, Kalau anda thrash....ini sepatutnya menjadi milik anda.




.

5 comments:

  1. Aku dapat tengok dorang main sekali. Dahsyat. Lagu gerek2

    ReplyDelete
  2. Aku selalu confused antara dark angel dengan death angel.pasal gitaris death angel ada rupa melayu sikit

    ReplyDelete
  3. hahaha. caffeine metal. the purpose of this is to get way faster than Slayer. They succeeded.

    ReplyDelete