Tuesday, December 20, 2016

Third Stage

Yang dah 30 tahun pada 23hb sept yang lalu...


Boston - Third Stage (1986)

Tak ingat sangat samada "More Than A Feeling" ataupun "Amanda" yang mula-mula mengenalkan saya kepada Boston. Kedua duanya saya dengar dari salah satu kaset lagu-lagu kompilasi Top Hits versi lanun yang banyak abang saya beli ketika pertengahan tahun 80an.

Bagi saya kedua-duanya adalah timeless classic dari Boston. Cuma yang saya tak tahu pada ketika itu kedua-dua lagu tersebut adalah dari album yang berbeza. Malah jarak bezanya 10 tahun. Tetapi bunyinya seakan-akan dari tahun yang sama. Sebenarya itulah keistemewaan Third Stage. Ianya mengambil masa 6 tahun untuk dirakamkan. Dari tahun 1980 hingga ke 1986. Soundnya memang tidak lari dari 2 album awal mereka di tahun 70an.

Proses 6 tahun itu sebenarnya tidak sia-sia. Album ini mencapai kedudukan no 1 dan "Amanda" menjadi satu-satunya lagu mereka yang pernah menjuari carta Top 40 di USA. Namun begitu ramai juga peminat setia mereka yang merasakan mereka tidak ada pembaharuan. Lagu-lagunya tidaklah sebaik dari 2 album awal. Susah juga hendak memuaskan hati peminat. Jika band berubah ada yang tak suka tetapi jika tidak berubah pun tetap ada juga komen yang sama.


Bagi saya pula kali pertama mendengar "Third Stage" adalah ketika menumpang kereta abang rakan sekolah yang kebetulan berkerja satu tempat dengan saya. Sepanjang perjalanan lebih kurang 30km itu beliau memasang kaset ini. Ada beberapa lagu yang sekali dengar dah tangkap melodinya. Nak pinjam...segan...tak biasa....Akhirnya bertahun juga mencari album ini sehinggalah saya kenal apa itu ebay.

Lagu-lagunya sedap. Sebuah album hard rock  yang bagus. Sayangnya Boston tidak produktif. Mereka mengambil masa 8 tahun kemudiannya untuk album yang seterusnya. Mungkin ketika itu momentumnya sudah tiada, Tambah pula Brad Delp bukan lagi vokalisnya. Pada saya selain gitaris/pencipta lagu/penerbit Tom Scholz yang genius, Brad Delp juga memainkan peranan penting dalam Boston. Suara dia memang tiada duanya...Terbaik!!

RIP Brad Delp





10 comments:

  1. Aku tahu lagu Amanda pun zaman dulu kaset campur2

    ReplyDelete
  2. Amanda membawaku ke BOSTON
    Aerosmith also bring me to BOSTON

    ReplyDelete
  3. Boston dua lagu yg ko ckp tu je la yang aku tau..hukum karma dah sampai ke lum?heheh..

    ReplyDelete
  4. Baru tahu tentang kumpulan ni. Tgk kulit album dia tringat Star Wars..

    Btw, Star Wars baru mmg best, antaranya sbb boleh dengar suara James Earl Jones..

    ReplyDelete
  5. Berapa harga xpdc nye lp berteromber?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dhasyat jugak ye, tapi kalau packaging cantik dan pressing dengan quality tinggi berbaloi. Aku kasi contoh, Blaza Bailey, untuk limited vinyl yang keluar untuk album solo dia sendiri supervise. MAIDEN united siap hantar 2 vinyl, satu cetak pertama yang dorang tak puas hati, dan cetwkan kedua. Semua kos dorang tanggung,

      Delete
  6. Boston.. tak berapa follow sangat ini band

    ReplyDelete