Tuesday, April 11, 2017

Geng Cuci Masjid



Geng Cuci Masjid - Kembara 3 Sahabat Mengejar Diri Dan Tuhan-Nya - Annas Aiman Jaffry

Pernah dengar pasal mereka di radio. Pernah juga terbaca pasal mereka di facebook. Makanya tidak teragak-agak untuk membeli bukunya bila terjumpa.

Buku yang menceritakan pengalaman tiga orang sahabat yang berjalan kaki selama 239 hari, sejauh 2,353 kilometer dan berkhidmat di 140 buah masjid di 11 buah negeri si Semenanjung. Sebuah coretan pengalaman yang sangat menarik, menguji kesabaran dan menggetarkan dada.


Saya adalah seorang yang sukakan road trip. (walaupun mereka berjalan kaki). Kisah-kisah yang sebegini sememangnya menarik minat saya untuk membaca. Apatah lagi pengembaraan mereka disertakan dengan tujuan yang murni. Tak ramai kot yang terpikir nak buat macam ni. Salut!

Membaca tentang cabaran-cabaran yang mereka hadapi ada masanya rasa macam nak menitis air mata. Kesabaran dan ketabahan mereka sepanjang perjalanan sememangnya sesuatu yang perlu dicontohi. Ianya mengingatkan pengalaman saya sendiri mengelilingi Semenanjung selama seminggu ketika zaman muda remaja. Juga secara bertiga. Yang berbezanya kami berkereta dan berkelana tanpa tujuan sekadar berjalan melihat tempat orang. Sedangkan perjalanan mereka penuh dengan makna.

Tabik!






6 comments:

  1. aku tak pernah tahu pasal mamat2 ni, tapi terus aku dah berminat.
    Entah kenapa, tapi inilah fantasi aku. Jangan ketawa, fantasi aku bila nak tua nanti aku nak jadi noja mesjid. tukang bukak gate mesjid, tukang basuh jamban mesjid. Tapi mamat2 ni dah mereliasikan nya.
    I so want this book, bukan nak baca pun, aku takut aku baca aku terbakar HAHAHA.
    Simpan dulu, kalau dapat jadi baik sebelum mati, then aku akan baca, then lepas tu prektikkan.
    Jalan kaki satu semenanjung. Insyallah, no hal
    Thanks Tuan Tanah, sharing of the year so far post ni.

    ReplyDelete
  2. Tau jugak pasal diorang ni kt fb.yg paling sedu aku baca ada sorang pakcik ni penah baca pasal kisah mamat betiga tu,niat dia nak jumpa mamat betiga tu tecapai pasal diorang dtg masjid pakcik tu selalu pegi.moga murah rezeki diorang.

    ReplyDelete
  3. Apa ni FB ni korang terus jadi tahu semua? hahaha.
    Korang cam secret society gitu ye " fb, kat fb, cerita fb, info fb"
    boring siak aku hahahah

    ReplyDelete
  4. samalah aku pun perna baca pasal mereka ni kat fb, tak sangka pula ada buku ni, kalau berkesempatan nak juga bacanya...

    ReplyDelete
  5. Hi Abang... lama i tak menyinggah hahaha

    ReplyDelete