Thursday, May 31, 2018

Vovin

Yang menyambut ulang tahun ke 20 pada 4hb Mei yang lalu...


Therion - Vovin (1998)


Asalnya tak ambil tahu sangat perihal Therion. Ingatkan mereka band black metal. Maklumlah, saya agak kurang mendengar muzik Black Metal.

Lagu pertama mereka yang di dengar adalah lagu cover Loudness – Crazy Nights. Dari situ terus rasa nak ambil tahu. Tambahan pula vokalis undangannya adalah Ralf Scheepers. Minat vocal beliau sejak zaman Gamma Ray. Kemudiannya mula menjejaki album-album mereka yang lainnya.

Mereka asalnya adalah band death metal. Tetapi untuk Vovin, tiada lagi acuan death metal. Lagu-lagu mereka kini dipenuhi dengan bunyian orchestra dan vocal secara choir. Genre yang lebih dikenali sebagai symphonic metal. Tetapi rasanya banyak juga pengaruh gothic di dalamnya.


Muzik sebegini tak ramai yang boleh hadam. Ada ketikanya memang menarik. Sedap. Tetapi dalam masa yang lainnya, agak membosankan juga. Terutamanya pengaruh gothic yang menyebabkan ianya sedikit meleret.

Lagu-lagu sebegini bagi saya hanyalah untuk di dengar sekali sekala. "The Rise of Sodom and Gomorrah" memang sedap. Ada 2, 3 lagi lagu yang sedap. Tetapi lagu-lagu lainnya memang cepat membuatkan rasa bosan terutamanya kalau nak di dengar selalu.


*sedang cuba mendapatkan album2 zaman death metal mereka






2 comments:

  1. aku rasa vovin satu2nya album therion yang aku ada, tapi versi asialink :)

    ReplyDelete
  2. Aku mmg tak pernah dengo.tau nama je

    ReplyDelete