Tuesday, June 2, 2020

WFH : Marching Out

Tak ada aral tinggal seminggu lagi untuk Work From Home. Dah lama-lama ni rasa seronok pula kerja dari rumah ni... Ok sambung lagi hiburan...


Yngwie J. Malmsteen's Rising Force - Marching Out (1985)

Lama tak dengar album ini secara keseluruhan. Dulu-dulu zaman sekolah memang boleh dikatakan naik lunyai kasetnya di mainkan hari-hari. Antara pengaruh besar untuk budak - budak rock melayu pada zaman tersebut.

Mana-mana mat rock yang membesar di era 80an (terutamanya di belah Johor dan Singapura) pastinya tak boleh lari dari album ini dan lagu "I Am A Viking". (Bak kata Deaf pun lagu yang lebih banyak dinyayikan oleh budak-budak melayu zaman tu berbanding national anthem 😁)

Ianya bolehlah dikatakan antara kitab suci untuk mat rock pada ketika itu. Pegang gitar kalau tak pandai main lagu "I Am A Viking" kira belum hebat lagi. Boleh tengok berapa ramai gitaris hebat dari Malaysia (Johor terutamanya) yang berkiblatkan Malmsteen. Man Kidal, Joe Burnmark, Shahrul Ekamatra (sekadar menyebut beberapa nama) adalah contohnya.

Betul-betul mengimbau memori bila mendengar semula album ini. Ianya adalah antara pengaruh besar yang membentuk selera muzik saya. Dulunya ada juga cita-cita nak jadi gitar hero seperti beliau. Tapi disebabkan "jari bangku" dan malas nak berlatih, simpan sahajalah angan-angan Mat Jenin tu...hahaha....

Tak kisah orang nak cakap apa. Hate him or love him... there is only Malmsteen!


No comments:

Post a Comment