Wednesday, June 17, 2020

War Master

Antara cd yang di dengar ketika WFH beberapa minggu yang lalu..


Bolt Thrower - War Master (1991)

"Don't judge a book by it's cover". Mungkin ini tagline paling sesuai untuknya. Dulu ketika kali pertama melihat cover kasetnya di kedai, ingatkan ianya adalah sebuah album heavy metal atau power metal seperti Manowar. Gambar viking memang sinonim dengan album power metal. Rupa-rupanya jauh panggang dari api.

Bolt Thrower bukan power metal bervokal high pitch. Mereka adalah death metal bervokal growl. Zaman remaja sedang kemaruk dengan muzik yang ekstrim, muzik sebegini sememangnya apa yang di cari-cari.

Tetapi jujurnya War Master bukanlah album kegemaran saya pada ketika itu. Tahun 1991 memang banyak album-album death metal dan thrash di pasaran. Macam-macam pilihan yang ada bila ke kedai kaset. Saya memerlukan mood tertentu untuk mendengarnya. Masalah utama bagi saya adalah temponya. Walaupun muziknya berat, tetapi kebanyakan bukanlah jenis yang laju. Saya mempunyai sedikit masalah untuk hadam muzik yang agak doomy. Dengan War Master, kena bersabar sebelum laju...hahaha...

Tetapi itulah yang sebenarnya menjadikan War Master lebih mudah hadam bagi sesetengah orang yang lain. Tetapi perlu di akui, bahagian melodiknya memang sedap untuk hangguk kepala. Memang layan. Ianya juga adalah satu keunikan bagi Bolt Thrower selain mempunyai pemain bass wanita.


No comments:

Post a Comment