Sunday, June 14, 2020

Terimakasih untuk muzik - Paul Tonka Chapman

Semakin kita berumur, semakin ramai hero zaman kita budak-budak telah pergi meninggalkan kita. Kali ini penghargaan buat Paul Tonka Chapman.

Lagu "Profession Of Violence" mengenalkan saya kepada beliau. Itu pun asalnya ketika kali pertama mendengar lagu tersebut dari kaset kompilasi "apache", ingatkan ianya adalah petikan gitar Michael Schenker. Maklumlah kurang info pada ketika itu. Apa-apa tentang UFO ingatkan semuanya Michael Schenker.

Beliau sebenarnya agak berbeza dengan Michael Schenker. Beliau lebih "bluesy" dan "basic" berbanding Michael yang "shredder" dan "flashy". Tetapi nak buat macamana. Menggantikan tempat seorang "gitar hero" memang selama-lamanya akan sentiasa dibayangi.


Tak ada cd band pertama beliau, Lone Star. Tetapi ada kesemua 4 cd UFO dan 3 cd Waysted hasil kerja tangan beliau. Paling suka adalah The Wild The Willing and The Innocent (UFO) dan Save Your Prayer (Waysted). Walaupun album-album ini bukanlah yang popular. Tetapi bagi pengemar UFO seperti saya, ianya tetap ada tersimpan di dalam hati sampai bila bila...


Thank you for the music
Paul "Tonka" William Chapman
 (9 June 1954 – 9 June 2020)



No comments:

Post a Comment