Tuesday, December 1, 2020

Dance With The Devil

Beli kerana Sonia Anubis. Lama dah mengikuti channel youtube beliau. Orangnya cantik dan berbakat. Handal pula bermain gitar. Manalah mungkin tak ter"klik" butang subcribe…hahaha…

Burning Witches - Dance With The Devil (2020)

Kebelakangan ini memang banyak band-band muda yang kembali bermain genre heavy metal dan speed metal 80an. Sehinggakan ujudnya istilah NWOTHM (New Wave of Traditional Heavy Metal). Burning Witches adalah satu daripadanya. Yang lebih menariknya, kesemua band member mereka adalah wanita.

Ini adalah album ketiga band yang berasal dari Switzerland ini. Seperti 2 album sebelumnya, muzik mereka adalah heavy metal sejati (straight forward heavy metal). Ianya seperti mana anda mendengar band-band heavy metal lagenda seperti Judas Priest, Accept atau mungkin sahaja Warlock atau Doro (terutamanya bila mendengar vokalis wanita)


Ianya menepati ciri-ciri sebuah album heavy metal yang bagus. Memang tak kalah lah jika hendak dibandingkan dengan mana-mana band heavy metal lelaki. Skill pemuziknya memang bagus. Shredding  solo dan rif gitar dari Sonia dan Romana mengembalikan nostalgia 80an. Terdapat juga lagu cover Manowar - Battle Hymn dengan penampilan istimewa dari Ross The Boss. 

Bukanlah sesuatu yang baru. Tetapi bagi mereka yang ingin mencari muzik heavy metal 80an alaf baru yang dimainkan pula oleh awek rockers, mungkin boleh cuba. 

*Sayangnya Sonia telah pun meninggalkan Burning Witches. Khabarnya beliau kini terlibat dengan 2 buah band yang lain. Salah satunya bergenre death metal. Tak sabar pula hendak mendengar bagaimana muziknya...



4 comments:

  1. Ada la few all female/female featured metal/rock band/solo albums from 80s and 90s

    Lita Ford, Vixen, Hearts, Saraya, Warlock, Runaways, Doro, Nightwish etc.

    Minat tu is more than music dan vocal....

    ReplyDelete
    Replies
    1. From your list tu, aku tak ada Runaways, Doro dan Nightwish…

      Pernah dengar The Great Kat? One of the best female shredder la bagi aku…

      Delete