Sunday, December 13, 2020

Fallen

Projek terbaru Zak Stevens (Savatage / Trans-Siberian Orchestra)...

 Archon Angel - Fallen (2020)

Dah lama tak dengar cerita pasal Zak Steven. Kali terakhir ketika beliau bersama  Circle II Cirle (Reign of Darkness - 2015). Kini beliau kembali bersama projek terbaru yang di beri nama Archon Angel bersama gitaris, Aldo Lonobile dari Secret Sphere. Jujurnya tak pernah tahu pun pasal Secret Sphere. Membeli cd ini kerana tertarik dengan promo yang mengatakan ini adalah sambungan kepada Savatage. Maklumlah sebagai peminat Savatage, apa-apa yang ada kaitan dengan Savatage memang teringin nak dengar.


Selepas 5 kali ulang dengar, tak rasa pun macam Savatage. Mana mungkin nak jadi Savatage tanpa adik beradik Oliva mahupun Paul O'Neill. Tetapi perlu diakui ada beberapa lagu yang mempunyai sedikit citarasa Savatage. "Fallen" dan "Serpent" contohnya yang cuba ke arah Edge of Thorns. Tambah pula dengar suara Zak Stevens yang tak banyak berubah. 

Tak ada yang salah tentang album ini. Mungkin ianya bukan Savatage. Tetapi ia masih sebuah album melodic metal yang bagus. Memang sedap. Produksi dan sound pun bagus. Tetapi tiada lagu yang betul-betul menangkap. Dengar. Sedap. Lepas tu lupa. 



1 comment: