Friday, December 4, 2020

From Conception: Live 1981

 Antara cd terkini dalam simpanan... 

Dokken - From Conception: Live 1981 (2007)

Tak pasti rakaman ini dari tahun bila dan di mana sebenarnya. Don Dokken dalam nota di inlay cd pun mengaku yang dia pun dah lupa. Master tape nya pun dia jumpa secara tak sengaja. Tetapi menurut Jeff Pilson, ianya diambil dari satu rancangan radio pada tahun 1983. Mungkin ini jawapannya mengapa mutu rakaman langsung ini sangat bagus. 

Cuma yang menjadi tanda tanyanya, kenapa tahun 1981 yang menjadi tajuknya. Sedangkan pada tahun tersebut, pemain bass mereka bukanlah Jeff Pilson, tetapi masih lagi Juan Croucier (yang kemudiannya menyertai Ratt). Tapi tak kisah yang pentingnya ini adalah sebuah rakaman live yang bagus. Walaupun soundnya agak kasar (maklumlah tahun 1983) tetapi cukup bersih. Malah ianya lebih baik di telinga saya berbanding album live "Beast From The East - 1988".


Perlu diingat, rakaman ini adalah sebelum mereka menjadi popular. Tetapi permainan mereka memang kemas. Memang tip-top terutamanya di bahagain vokal Don Dokken dan kerja gitar George Lynch. Ianya mengandungi lagu-lagu dari album pertama mereka, Breaking The Chains (1981) berserta 3 lagu yang sedap terutamanya "Going Down" yang mereka tak pernah rakamkan untuk mana-mana album sekalipun.

Kalau anda peminat Dokken, album ini memang wajib ada.


3 comments: