Sunday, December 6, 2020

Tangan Hitam

 Mengimbau kenangan...

Handy Black - Tangan Hitam (1989)

Membaca tulisan Dr Taki di FB bersama vokalis Handy Black, Isa Rahman baru saya perasan yang saya tidak pernah menulis tentang Handy Black. Tak pasti kenapa. Mungkin kerana kurangnya pendedahan saya kepada muzik mereka selain dari zaman mereka di Clash of The Band.

Mereka adalah adalah antara yang paling saya suka dari kompilasi Clash of The Band. 2 lagu mereka dari album tersebut Mimpi dan Ketenangan masih tetap saya dengar sehingga sekarang.

Tetapi kemudiannya saya agak "lost" dengan mereka. Tidak pernah membeli kasetnya. Zaman bergelar pelajar dengan bajet terhad, membeli kaset memang kena selektif. Seingatnya saya pernah mendengar album pertama mereka, Gempak (1988) tetapi kurang berminat. Menyebabkan saya tidak mengambil tahu tentang mereka selepas dari itu.

Cd keluaran semula ini dibeli pada tahun ianya diterbitkan (2016) tetapi tak pernah mendengarnya secara betul-betul selain hanya sebagai muzik latar ketika membaca atau menulis sehinggakan tak perasan bagaimana bunyi lagu-lagunya.

Untuk tulisan ini, saya telah mendengarnya secara serius dalam 4 atau 5 kali sebelum menulis. Ternyata ianya sebuah album rock/heavy metal yang bagus. Susunan muziknya mantap. Lagu pun sedap. Tambahan pula barisan anggota band mereka sememangnya bukan calang-calang nama dalam arena rock tanahair. Sayangnya kita jarang  mendengar cerita tentang gitaris mereka, Rosli. Solo-solonya bagus (best kan solo lagu Natrah?). Selayaknya beliau mendapat lebih penghargaan.

Sememangnya nasib tidak menyebelahi mereka. Sepatutnya line-up ini boleh membawa mereka menjadi sebuah nama yang lebih besar.  Mungkin bukan sahaja RTM yang mengharamkan 9 daripada 10 lagu mereka patut disalahkan. Peminat muzik rock seperti saya juga bersalah. Tangan Hitam adalah satu lagi senarai album yang saya rasa rugi tak dengar ketika tahun ianya diterbitkan..


1 comment: