Friday, March 3, 2023

Seventh Rum of a Seventh Rum

Lagi album terbitan dari tahun 2022.... 

Alestorm - Seventh Rum of a Seventh Rum (2022)

Mula terjebak dengan Alestorm selepas mendengar Curse of the Crystal Coconut (2020). Nak kata minat sangat tu... tak juga. Tetapi melodinya yang catchy sememangnya mudah untuk melekat. Tambahan pula lagunya jenis riang ria. Memang sesuailah dilayan selepas seharian penat bekerja ataupun mengharung jalan jem ketika memandu pulang ke rumah.

Seventh Rum of a Seventh Rum sebagai tajuk album adalah parodi mereka kepada Seventh Son of a Seventh Son - Iron Maiden. Tetapi dari segi lagunya memang tidak ada kena mengena. Kalau nak dibuat perbandingan dengan Running Wild (satu lagi band berkonsep pirate metal yang saya gemar), Alestorm muziknya jauh lebih pop dan komersial. Mungkin sasaran mereka sememangnya untuk pasaran yang lebih mainstream.  

Melodi lagunya yang berkonsep lanun membuatkan saya terkenangkan cerita kartun, Jake and the Never Land Pirates yang ditayangkan di Astro pada suatu ketika dulu. Ianya adalah cerita kegemaran anak bongsu. Menemankan beliau menonton hingga menyebabkan bapanya pun terminat sama. 😁. Tetapi ini kisah 10 tahun yang lalu. Saluran kartun di Astro pun dah lama tak berusik. Anak pun dah meningkat remaja. Mana lah dia nak layan kartun-kartun macam ni lagi. 

Ahoy....!



No comments:

Post a Comment