Saturday, May 15, 2010

Out Of The Cellar

Semenjak 2 menjak ni aku kemaruk mendengar album baru Ratt Infestation hampir setiap hari masa drive balik kerja aku dengar…aku takder pun cdnya…mana nak cari kat sini kan…seperti biasanya…versi sedut mp3 la…bagi aku dalam banyak2 band 80’s yang buat comeback…album ni dan Stryper Murder By Pride adalah yang terbaik…memang tak lari dari sound 80’s dorang…best…walaupun Robbin Crosby dah takder…pengantinya Carlos Cavazo (Quiet Riot) jugak adalah seorang gitaris yang aku minati sejak zaman2 80’s dulu…tambah pulak dia pakai V…tu yang best tu…

Tapi entry ni bukan nak cerita pasal Infestation…tapi pasal album pertama Ratt Out Of The Cellar terbitan tahun 1984…sememangnya masa aku budak2 dulu…Ratt bersama2 Motley Crue, Twisted Sister, Dokken, Quiet Riot, WASP dan Stryper adalah antara band yang paling aku minat sekali…walaupun Out Of The Cellar ni bukanlah album 1st dari Ratt yang aku ada..(album 1st aku beli adalah Dancing Undercover)…tapi lagu Round And Round yang aku dengar dari satu kaset kompilasi Kerrang membuatkan aku minat dorang.



Out Of The Celler bagi aku adalah salah satu album heavy metal 80’s terbaik (tu jam mana ada orang panggil glam ker hair metal ker…semua pun heavy metal kan…) boleh dikatakan semua pun lagu best…maklumlah kan…Ratt ni muzik dorang memang catchy…tambah2 part chorus…memang pop gitu….tapi yang tambah menariknya lagi dia punya dual gitar attack…orang selalu cerita pasal gandingan Smith/Murray ataupun Tipton/Downing…tapi selalu lupa gandingan Warren DeMartini dan Robbin Crosby ni…best ooo…walaupun Warren ni lebih menonjol (kekadang aku rasa solo2 dia ada skit2 macam George Lynch…) antara sebab mengapa Robbin Crosby ni jadi down…ambik drug…last2 mati overdose…kalau korang tengok VH1 Behind The Music Ratt memang sedih la tengok kisah hidup Robbin ni…dari pengasas Ratt..akhirnya kena tendang dari Ratt…dari kaya raya akhirnya jatuh bankrap…kena HIV…last2 mati overdose…



Out Of Cellar ni bagi aku semua lagu pun best…tak yah skip2…takder filler…catchy riffs…catchy melody…shredding solo…tambah pulak vocal Stephen Pearcy yang unik tu…dengar sambil drive memang memang tak perasan menyanyi sama….memang aku rekomen la..

Lagu paling favourite dah tentu2 la Round And Round…memang ni pun lagu dorang yang paling popular…chorus dia memang catchy giler…part yang paling aku suka masa Warren punya solo…pastu masuk part Robin/Warren punya melodic harmony…pergh…memang awesome….pernah tengok kat youtube…beberapa penganti Robbin termasuk Michael Schenker…John Corabi...Carlos Cavazo…buat part harmoni tu…tapi ntahla…aku tetap suka Robin main part ni…solo last kat lagu ni pun best….



Video clip lagu Round And Round ni pun menarik la...aku suka...walaupun kalau zaman sekarang ni tengok pakaian macam tu rasa lawak pulak...tapi tu jam...memang stylo tu...heheh...dulu2 bukannya senang nak dapat tengok videoclip2 ni...sesekali keluar tv (rtm jangan harap la...) dia punya perasaan...macam wahhhh....ternganga tengok...hehehe..

Lain2 lagu yang aku suka dari album ni Wanted Man (ni pun aku suka video clip dia)… You're in Trouble, She Wants Money, Lack of Communication, Back for More…boleh kata semua la...sememangnya Out Of The Cellar ni merupakan salah satu all time favourite aku dari era heavy metal 80an...



cd ni aku beli 2nd hand dari sorang member yang kata dah pencen rock...(walaupun camgitu...ada gak cd2 yg dia tak nak jual...lum 100% pencen la tu maknanya...heheh..)
sayangnya cover dan bookletnya agak usang...mungkin dia tak jaga kot...kalau tengok cd ni tulis made in USA....tapi dalam dia tulis jepun...mungkin printed kat US tapi untuk pasaran Jepun kot...tu pasal tak der obi...

oh yer..satu lagi..model kat cover cd ni adalah Tawny Kitaen...tu jam dia awek Robbin Crosby...kalau korang biasa tengok videoclip Whitesnake tentu kenal ngan makcik ni...dulu memang nyum nyum...tu hari tengok VH1 Behind The Music...dah tua dah minah ni...hehehe...

3 comments:

  1. 84' is the year of the RATT tapi masih tidak dapat menandingi van halen dengan labum van halen 84 dengan hits JUMP. warren demartini menjadi gitar hero generasi baru seperti george lynch,yngwie, jack e. lee, jay jay french, chris holmes...

    album ni memang layan tapi gua lebih suka dengan dancing undercover. cover yang menarik!

    "I'm lookin' for you
    You're lookin' for me
    It's nothing new
    You're only looking for love..."

    ReplyDelete
  2. Round and round! Gitar RATT best sebab kiri kanan riffs lain2.

    ReplyDelete