Wednesday, October 6, 2010

Tawarikh Bola

Bila baca cerita Zan pasal ni...tetiba aku tergerak nak buat versi aku...dalam hidup aku ni ada 2 hobi yang paling aku suka..bola dan muzik rock/metal...tu pasal dalam blog aku ni memang takder benda lain...tak pandai la aku nak tulis benda2 luahan perasaan...ngandu domba..dah macam diari la pulak kan...gua rock beb...tak kan nak menceceh benda2 camgini...hehehe...(sebenarnya memang aku tak pandai menulis..aku dulu bukan budak art stream..hihi..)..tapi kalau bab bola dan rock/metal...idea aku memang mencurah2...cuma masa je kekadang tak mengizinkan...

macam mana aku minat rock/metal?...tu korang boleh baca kalau korang rajin korek2 review/cerita2 aku pasal cd/kaset tu semua...tapi macam mana aku minat bola?...ni memang tak pernah aku cerita...

rumah aku kat kampung (felda sebenarnya) terletak dekat ngan sekolah...so masa umur aku 9,10 tahun boleh dikatakan selalu gak petang2 lepas balik sekolah agama aku akan pergi padang sekolah tengok bebudak besar main bola...bila bapak aku hadiahkan sebijik bola...aku mula main bola...dari mula2 main padang kecik (main kat tepi rumah)...hingga la umur 11/12 tahun join bebudak besar main kat padang besar...merasa la main untuk pasukan rumah...dan pernah jadi juara...tapi aktiviti main bola petang2...ni aku stop bila aku kenal muzik rock..tu jam aku dah giler main gitar...konon nak jadi rock star...malas dah nak training2 bola...baik training gitar dan pergi jamming...dari situ la karier bermain bola aku tamat...time dah kerja zaman bujang2...ada gak la main bola wakil jabatan...lepas kawin...main futsal sekali sekala...tu pun pancit...sekarang layan bola depan tv ajer la...paling hampir pun main bola ialah bila lawan anak kat PS2...hahaha...

tu cerita main bola...tapi 1st time aku betul2 tau pasal bola bila tengok tv SBC 5 Singapura tayang rancangan Big League Soccer (yang TV1 punya hampeh...lambat berminggu2)...awal2 80an kot...lupa dah...rancangan weekly pasal bolasepak England...tu jam lum ada EPL...masih panggil Div 1..dari situ la aku kenal Manchester United,Liverpool,Spurs dan Arsenal...masa tu ni la team yang popular...(sorry chelsea tak masuk book...ni team anak2 ABU...hahaha) walaupun ramai kawan2 aku minat liverpool...maklum la time tu dorang champion...banyak star...dalglish,rush dll tu kan...tapi Bryan Robson punya pasal...aku minat manchester united...walaupun tu jam United hampeh...and the rest is history la...


pakcik ni la punca aku jatuh cinta kat United

saat tu aku mula kemaruk bolasepak inggeris..aku lebih kenal player manchester/england berbanding Johor negeri aku...Masa tu time main bola kertas...(alaa...yang pakai manila kad lipat jadi player tu...bola dia biasanya kita orang guna kertas kilat kat kotak rokok tu gentel jadi bola...)..aku selalu decorate team aku macam jersey Manchester United ataupun England...dan kad no 7 mesti yang paling bagus..lipat cantik2...ini Bryan Robson...hahaha...start tu jugak aku dah pandai mintak mak aku belikan majalah bola...selain dari Bujal,Bambino dan Gila Gila..majalah Bolasepak (betul ker tajuk dia bolasepak...ker Jaguh??...aku dah lupa la..) menjadi bahan bacaan aku tiap2 bulan...

Pantang aku jumpa gambar2 player United kat suratkabar...maupun kat daun terup kecik yang ada gambo2 player time beli jajan...semua mesti aku gunting dan tampal dalam buku scrap...begitulah fanatiknya aku kecik2 dulu...cuma masa tu tak nampak pulak ada jual jersey2 made in siam ni...kalau tak sure aku dah merengek kat mak aku suruh beli...haha..

Time tu zaman2 United di bawah Ron Atkinson..dengan player2 star macam Bryan Robson,Norman Whiteside,Frank Stapleton dll...tapi tak menang juara liga pun...paling2 pun FA Cup...satu acara yang ditunggu tiap2 tahun...maklum la tv ada tayang rancangan Road To Wembley kan...time final tu la satu2nya dapat tengok kat live kat tv...time lain mana ada...selalu pulak United masuk final...so glory hunter ker apa...aku dah start follow Manchester United dari awal 80an...so dah lali dah kalau kena bahan...dan aku akan terus follow sampai bila2 pun...tak kisah la kalau jatuh ke div 1 sekalipun (eh..ni dah macam cerita liverpool pulak...hahahaha)...

Tu pasal manchester united dan bolasepak inggeris...tapi aku mula start betul2 kenal bolasepak dunia...kenal brazil,argentina,jerman barat,itali,perancis...(benda ni banyak membantu aku dari segi ilmu alam..time aku panggil ilmu alam la...bukan geografi...tua siut...hahaha...) kenal Zico,Socrates,Falcao,Eder maupun Poalo Rossi dll tu bila piala dunia 1982 berlangsung...Espana 82 benar2 buat aku gila bola...sanggup berjaga malam pasal bola...iyer time tu aku sokong brazil...tapi sejak2 zaman maradona aku mula suka bolasepak argentina...ni aku pernah cerita kat entry world cup aku dulu...tak yah cerita lagi la...

banyak nak cerita...tapi tak larat nak menaip...so..abis dah part 1...nanti rajin aku sambung lagi...part 2 akan lebih pada bolasepak tempatan....Malaysia,Johor dan Johor FC....

tungggguuuuuuuuuuuuuu........

3 comments:

  1. Gua bola ni layan sikit2 je minat...main boleh, layan tgk pun bleh..hehehe..tapi jgn tanya nama2 player..yg tu gua tak tau sgt..nak2 yg skrg ni..hehehehe..

    ReplyDelete
  2. ...ini entry boleh masuk wednesday special guest kat sokernet ni...

    *dah biasa kena bahan, tu yg best tu gua nak dengar, kita gaduh pasal bola je, pasal lain, lu dgn gua kira ada chemistry laa...

    ReplyDelete
  3. jangan lupa mike duxbury beb
    dekni ngan gary albiston

    nama je dah gerek

    ReplyDelete