Monday, October 4, 2010

The Final Frontier

ok la..turn aku pulak...walaupun ianya dah tak sehangat sebulan yang lepas...nak buat camner...baru ni la aku merasa dapat cd ni...aku masih tak jumpa kat JB ada jual...



cadang mulanya nak ambik versi tin...tapi dah Deaf cakap senang nak kemek...tambah pulak tak muat nanti nak letak kat rak cd...aku ambik versi biasa ajer la...dan sememangnya..kalau bernasib baik..beli kat ebay memang lebih murah dari kat kedai cd...

1st sebelum apa2...perlu diingatkan...aku bukan lah die hard Iron Maiden sangat seperti Deaf mau pun Bentara...tetapi sememangnya Maiden adalah salah satu band kegemaran aku dan aku ada kesemua cd2 studio dorang...kira aku membesar dengan muzik dorang...aku cuba untuk tak nak dengar versi mp3 sebelum memiliki cd ni...tapi apa kan daya...terlampau lama sangat nak menunggu untuk mendapatkan cd ni dan supaya aku tak ketinggalan keretapi...aku layan jugak versi mp3...

1st impression aku...mak aii...susahnya nak hadam The Final Frontier ni...cuma ada 3 lagu yang sekali dengar aku dah masuk...The Final Frontier, Coming Home dan When The Wild Wind Blows...sejak bila pulak Maiden keluar album2 jenis susah nak hadam ni...seingat aku album sebelum ni A Matter Of Life & Death...sekali dengar aku dah boleh enjoy...tapi yang ni..memang payah...album2 zaman Blaze pun ok ajer...tapi yang ni memang nak kena dengar berulang2 kali...payah ni...maklum la...orang2 yang umur macam aku mana la ada masa nak dengar sesuatu cd tu berulang2 kali dalam sehari...ada bermacam2 komitmen lain nak buat...rasa tak cukup 24 jam sehari...masa untuk mendengar cd bagi aku adalah di waktu memandu pergi/balik kerja atau ketika menolong wife gosok dan lipat baju (suami mithali la kan..heheh..)...oleh kerana tu...walaupun selepas 1 bln lebih mendengarnya (versi mp3)...aku masih gagal hadam The Final Frontier ni...(maklum la yang dengar betul2...tak sampai 10 kali kot...lebihnya aku layan Infestation :P)



So...pandangan pertama aku untuk album ni adalah iyernya ok ok ajer...bagus...tapi tak cukup bagus untuk Iron Maiden punya standard...4 tahun menunggu...aku memang letak high expectation...ok la..ada few great riffs here and there...susunan lagu ada yang best...solo2 terbaik..tapi yang pastinya tak banyak lagu2nya yang boleh terngiang2 kat kepala aku...tak banyak yang betul2 buat aku teringat2...boleh nyanyi2 dalam hati...aku tak kisah kalau Maiden nak more progressive...more sophisticated musical direction...nak buat lagu epic gila2...and I'm really all for that...tapi Maiden supposed to be FUN kan?...tapi untuk TFF ni...aku tak rasa cukup terhibur...tak FUN!!!

Tambah mengecewakan...suara Bruce...mungkin faktor usia kot...aku tak rasa dia macam air-raid siren anymore...suara dia dah tak power...terseksa jer bunyinya...terutama bila dengar lagu El-Dorado tu...kesian aku dengar bab2 tarik tu...tak tau la macamana time live nanti...tapi dari klip2 youtube aku tengok ok jer suara dia masa live...mungkin kah kesilapan masa produksi...ada yang tersilap masa mixing kot..

Selain 3 lagu yang aku sebut tu...yang lain2 memang mengecewakan...lagu panjang2 tu kekadang membosankan...so..aku stop dengar versi mp3 sehinggalah aku dapat cd ori ni...kalau aku kena review berdasarkan pengalaman aku mendengar versi mp3...beginilah kesimpulan review aku...ianya mengecewakan!!!


So...untuk menulis entry ni...aku paksa diri aku untuk dengar TFF berulang2 kali secara intensif..kali ini dengan cd sambil membelek lirik....mungkin feel belek2 ni lain...hasilnya....pandangan aku sedikit berubah...seperti ramai yang kata...iyernya sememangnya grower...aku mula dapat terima album ni...secara ringkasnya...review ikut suka aku track by track adalah seperti berikut



1. Satellite 15...The Final Frontier
macam yang ramai cakap...Satellite 15 memang pelik...tak bunyi Maiden langsung sehinggalah dengan suara Bruce...tapi bila masuk The Final Frontier...kita dah boleh agak apa yang akan kita dengar...klasik Maiden...salah satu lagu yang cepat menangkap kat kepala aku...cuma satu yang aku nak komplen tak sepatutnya 2 lagu ni bercantum jadi 1...Satellite 15 tu sesekali dengar ok la...tapi kalau setiap kali nak dengar The Final Frontier terpaksa mengharung 4 minit Satellite 15...letih beb...

2. El Dorado
antara lagu yang aku tak masuk pada mulanya...tapi sekarang aku dah boleh terima...kekadang buat aku teringat kat lagu Bring Your Daughter...feelnya tu sama...part chorus baru catchy...tu yang jadi penyelamat...

3. Mother Of Mercy
satu lagi yang susah nak masuk pada mulanya...tak der la menarik sangat...lagu maiden yang biasa2 jer bagi aku...kira boleh la..

4. Coming Home
lagu favourite aku...sekali dengar dah menangkap...siap ulang 2 x masa 1st time dengar...riff intro dia memang berhantu...chorus pun tersangat la ctachy...lagu yang paling kurang bunyi Maiden...takder langsung trade mark bass Steve Harris...kalau Roy Z yang main memang konpem macam album solo Bruce...apa2 pun memang aku suka..

5. The Alchemist
lagu paling pendek dan paling bunyi retro maiden...band2 member lain sibuk nak progresif...tapi janick gers jugak yang kekalkan sound klasik Maiden (lagi korang tak suka janick?...iskh...heheh..)..antara lagu yang semakin menjadi favourite aku sekarang...nice solo by the way...

6. Isle Of Avalon
Start lagu ni kira part 2 la untuk TFF...part yang lagu panjang2 dan progresif...memang nak kena tumpu perhatian dengar betul2 baru boleh lekat kat kepala...lagu ni ada part2 yang menarik...terutama solo gitar...tapi menuju ke penghujung aku dah start rasa bosan...mungkin kalau buat takat 5 minit lagu ni jadi lebih menarik..kekadang aku rasa macam dorang saja jer buat panjang2 just for the sake of nak lagu2 panjang...paham maksud aku?

7. Starblind
Lagu ni 1st time dengar memang aku tak boleh masuk langsung...dia punya tukar2 tempo yang buat lambat nak tangkap...tapi part2 solo gitar best..memang layan...nasib chorus lagu ni catchy...bila dengar banyak2 kali...kira ok la...

8. The Talisman
Lepas dengar beberapa kali...aku suka lagu ni...aku semakin suka la lagu2 Janick Gers...aku rasa lagu2 dia mengekalkan stail lama Maiden...tak macam Adrian yang semakin progresif...part mula yang slow tu buat aku teringat part mula lagu Moonchild pulak...dan kekadang melodi dia buat aku teringat stail lagu2 power metal...keseluruhannya lagu ni agak catchy...tak payah tunggu chorus...part2 yang harmoni gitar pun sedap...solo tak yah cerita la...memang best lagu ni...

9. The Man Who Would Be King
Ni lagu Murray...so aku memang tunggu...harap2 lebih best dari The Reincarnation Of Benjamin Breeg...tapi masa mula2 dengar aku kecewa...tapi tu dulu...zaman masa aku layan MP3...sejak duamenjak ni aku makin suka lagu ni...part ubah2 melodi tu aku rasa ini yang paling kena flownya...cantik...tak la terkejut sampai susah nak hadam...nampaknya semua lagu2 panjang dorang mesti mula dengan slow pastu laju...formula yang sama...tapi tak kisah la..satu lagi lagu yang aku suka walaupun terpaksa ambik masa dengar betul2 baru dapat tangkap..

10. When The Wild Wind Blows
lagu ni sememangnya mengekalkan tradisi lagu2 epic Maiden...daripada 5 lagu2 panjang...lagu ni lah yang paling panjang dan paling senang aku nak tangkap..sekali dengar aku dah suka...mungkin pasal lagu ni melodinya tak la bertukar2 sangat...kalau la lagu2 panjang dorang jenis macam gini kan bagus... baru FUN...tak yah nak pening2...ni kalau main live sure best...walaupun tak sehebat Rime Of The Ancient Mariner...tapi...definatly one of Maiden best songs ever...A Triumph!!!



Secara kesimpulannya...mungkin pendapat aku agak berbeza dengan Deaf dan Bentara atau sesiapa yang tegar Maiden lainnya...aku respek dan hormat citarasa dorang...tapi aku ada selera dan pendapat aku sendiri...TFF bukanlah satu yang tak best...tapi ini Iron Maiden beb...aku memang letak tahap piawaian yang tinggi...cuma album ni agak sukar nak hadam...untuk lagu2 yang pendek tu aku takder masalah sangat...tapi lagu2 yang panjang tu agak sukar rasanya nak tangkap jika tak ambil perhatian dan dengar berulang2 kali...mungkin dorang dah bosan nak main simple2 kot...aku tak harap pun Maiden 80an akan kembali...tapi aku memang harap TFF lebih bagus dari Brave New World...kerana dari era 6 0rang ni...aku letak Brave New World pertama...A Matter Of Life And Death ke 2...dan aku masih 50-50 antara Dance Of Death dan The Final Frontier ni....ntah la...mungkin selepas 10 kali lagi seisi pendengaran..pendapat aku mungkin akan berubah...maklum la album ni aku akui memang grower...dan sekarang (ni aku edit 5 hari selepas mula aku draf ni)...aku rasa TFF lebih baik dari DOD....

Sebagai penutup...Iron maiden adalah sebuah band yang tak pernah takut untuk berubah dan berexperimen dengan muzik mereka tanpa pernah menghilangkan identiti mereka...tak kira mana2 album pun dengar jer dah tau ini signature muzik Maiden...TFF memang berbeza...sangat progresif...tapi ini tetap Iron Maiden...dorang tak pernah selling out beb...peminat2 Maiden akan pasti membeli cd ni...dan kepada yang tak minat tu...jangan susah2...anda tetap tak akan minat jugak lepas dengar TFF ni...hahaha..

UP THE IRONS!

11 comments:

  1. pasal lagu coming home tu mmg sama la mcm pendapat aku... lagu yg simple tp emosional

    ReplyDelete
  2. err i dont agree that much with what u saying hee

    ReplyDelete
  3. Abang Ben & Deaf Angel...
    HAHAHAHAHA...

    Ijau...kekadang lebih syok dengar yang simple2 tapi best...tu yang buat terpikir camner la dorang boleh buat lagu camgini...

    ReplyDelete
  4. Hahaha..Janick best..hehehehe...aku kawan ko.

    ReplyDelete
  5. pada gua album ni 2nd best lepas brave new world.. hehe

    tapi all in all, apapun

    infestation > tff

    cabuttttttttt!! muahaha

    ReplyDelete
  6. Aku sependapat dengan ko berteromber..tapi aku ingat pasal aku bukan peminat tegar Iron Maiden jadi aku kurang teruja atau kurang feel TFF ni.

    Tapi pada aku IM berjaya menghidangkan sesuatu yang memang standard lama dorang tapi dalam keadaan yang baru. Umpama kita menikmati gulai lemak masakan ibu kita tapi dalam pinggan standard hotel pulak...(boleh ke macam ni? hahaha)

    ReplyDelete
  7. takilala...give me 5...heheh..

    BS...infestation > tff ???...nanti bukan MM jer tak mau kawan..deaf pun tak mau kawan...hahahaha..

    Zan...lagu2 progresif ni macam tengok movie jugak la...kalau cerita2 serius tu kan nak kena tengok betul2 baru nak paham...banding tengok cerita yang ringan kan...lepak2 rilek2 fun...tak yah pikir...

    tp jgn ringan macam movie prof maiden ler...tu sampah...hahaha...sama la macam lagu jugak kan...

    ReplyDelete
  8. dikhuatiri rebiu ini ditulis sambil mendengar lagu Jason Bieber..kihkihkih

    ReplyDelete