Monday, April 2, 2012

Metal Evolution


Terimakasih kepada En Nizam kerana mengingatkan aku kepada dokumentari terbaru Sam Dunn...apasal la Astro tak nak ambik chanel VH1 Classic ni ek...ada 11 episod kesemuanya...bukanlah benda baru pun kalau ko memang mat metal...tapi kalau pikir dari segi nostagianya....memang best...



"Pre Metal"
"Early Metal Part 1: US Division"
"Early Metal Part 2: UK Division"
"New Wave of British Heavy Metal"
"Glam"
"Thrash"
"Grunge"
"Nu Metal"
"Shock Rock"
"Power Metal"
"Progressive Metal"

Episode yang paling aku suka dah tentu2 la ep. 4,5 dan 6...kalau episode2 ni buat panjang sampai 11 episode pun lagi aku suka...banyak jugak individu/band2 dia interview....walaupun ada beberapa band yang aku harap dia interview tapi takder..(contoh Savatage kat ep.11....walaupun nama Savatage no2 bawah Rush kat carta dia tu...)...dan pehal ntah Led Zep ngan Manowar tak nak kena interview...

Tapi dalam banyak2 tu ada 2 interview dia yang paling aku suka...

Yang pertama :-
"How can less be more?...It's impossible...more is more" - Yngwie Malmsteen bila orang suh dia slow down jangan main laju...cayalah gitar hero aku ni...hahaha...

Kedua :-
"We just hate everything about it...absolutely everything about it.." - Steve Harris
"Maybe punk can be credited...which at least bringing..." - Sam Dunn
"No i'm sorry...cant be credited with anything..." - Steve Harris
"Come on Steve.." - Sam Dunn
"No..no...we hate it...we absolutely hate it..." - Steve Harris

jawapan lejen dari Steve Harris bila Sam Dunn tanya kaitan antara punk dan NWOBHM...hi five Steve...kita serupa...so sapa2 yang kata 2 album 1st Maiden ada influence punk...gi check balik korang punya telinga....heheh...


Rekomended!










5 comments:

  1. haha.. dulu saya ada buat entry pasal Steve Harris, satu reference yang saya ambil pun memang sebut pasal dia tak suka punk..

    "Sorry, but I hate punk. I don´t know where you get that impression from. It´s probably the aggression. It was really the flaming aggression of young guys that have energy and power. So the songs are rather fast. But we have never had any relation to punk. We absolutely hated that. Most of them couldn´t play but they got gigs and gigs at that time. It pissed us off cause we can play and they can´t play. It became fashionable, so we hated it."

    ReplyDelete
  2. dia tak suka punk rupanye haha. aku suka punk & metal. satu-satu nya band metal yg aku kurang minat ialah iron maiden! muziknya bagus tapi vokalnya macam $%^&*! haha

    ReplyDelete
  3. Haha...baru semalam terpikir mcm mana orang nampak punk influence dalam album awal maiden...hari dapat jawapan dah ..mmg tak nampak pun...

    ReplyDelete
  4. ....adushhh kena cari jugak nihh..!!!

    ReplyDelete