Monday, April 16, 2012

The Rainmaker

Bila sebut "Rainmaker" mesti teringat lagu Iron Maiden...tapi kali ni bukan nak cerita pasal lagu...tapi pasal filem "The Rainmaker"



The Rainmaker (1997)

Dah lama tak tengok cerita ni...kebetulan masa cuti pertabalan agong yang lepas tertengok cerita ni kat HBO HD....(iyer...riak HDwi...heheh...) apa yang aku ingat...masa cerita ni rilis...aku tak tengok pun kat panggung...tapi masa zaman vcd...ini adalah antara cerita yang aku cari....maklum la arahan Francis Ford Coppolla...dibintangi pulak oleh salah seorang pelokan favourite aku Matt Damon...ada Danny DeVito... Danny Glover...dan yang paling utama ianya adalah adaptasi dari salah satu favourite novel aku oleh John Grisham...

Dalam membaca novel2 omputeh (zaman2 study sebelum berkawin dan ada anak....sekarang memang tak berapa nak ada masa...kalau membaca pun lebih tertumpu kepada buku2 biography)..novel Stephen King dan John Grisham adalah yang paling aku suka...bermula dari "The Firm"...terus aku jadi addicted kat novel2 John Grisham....antara yang paling aku suka adalah The Rainmaker ni...The Runaway Jury dan The Street Lawyer....walaupun bidang yang aku study takder kena mengena ngan lawyer...(budak2 sekolah sains stream zaman dulu2 mana pernah didedahkan ngan karier di bidang undang2 ni)....tapi bila baca novel2 John Grisham memang rasa teruja...macam nak tukar course jadi lawyer ajer....tambah2 pulak dulu subjek company law aku dapat 4 flat tau...heheh...

John Grisham pada aku menjadikan karier seorang lawyer ni nampak menarik...macam best...kira macam siri tv penyiasatan zaman aku kecik2 dulu la (contoh Miami Vice,Magnum PI dll) menjadikan tugas penyiasat persendirian tu cam glamer...sampai aku kecik2 dulu pernah bercita2 nak jadi P.I...ataupun macam cerita CSI...tetiba menjadikan bidang kerjaya forensik macam best giler...tapi realitinya wallahualam...mungkin macam kerjaya aku kot...membosankan...mungkin aku patut jadi rock star...hahaha...

Tapi macam biasa la...apa2 novel pun kalau ko baca novelnya dulu sebelum nengok filemnya...konpem akan rasa novel lebih best..biasanya lebih detail...lebih dekat menusuk dalam hati....(Ombak Rindu pun lebih best kalau baca novelnya...hahaha...) tapi disebabkan lakonan tip top Matt Damon dan pelakon yang jarang mengecewakan aku....Danny DeVito...filem ni tetap menarik...konpem lepas tengok mesti ada sikit2 rasa macam nak jadi lawyer...


Antara novel2 beliau yang masih terselamat...lain2 ntah kemana2 dah....seingat aku...aku ada 11 novelnya yang pertama...dari A Time To Kill (1989) hinggalah The Brethren (2000)...yang jenis 2 in 1 tu aku beli kendian lepas copy yang asal hilang mana ntah...pastu aku dah tak berapa ada masa nak membaca...dah tak beli dah...sekarang ni tiap kali gi kedai buku selalu gak belek2 novel2 terbaru dia...tapi bila mengenangkan berderet2 buku kat rumah yang masih lum terusik...memang kansel la..


Akhir kata...aku suka filem ni...kalau korang pun suka...patut jugak cekidot filem2 adaptasi novel beliau yang lainnya...terutamanya yang aku rekomen adalah The Chamber, The Pelican Brief, The Client dan A Time to Kill.


5 comments:

  1. xde kaitan dgn lagu ciptaan pakcik murray tu ke?

    ReplyDelete
  2. xder kena mengena antara yg hidup dan mati...heheh...

    ReplyDelete
  3. aku suka court room drama. Rasa macam dah tengok tapi lupa dah.

    ReplyDelete
  4. john grisham, stephen king? woah...bleh geng. ;)

    ReplyDelete