Friday, April 26, 2013

Memori PRU

PRU 13 dah dekat dah...aku memang minat politik...tapi tak pernah berani untuk betul2 menceburinya....memang banyak memori pasal PRU ni kalau aku nak cerita...antaranya...

1 - Seperti majoriti anak Johor...aku lahir dalam keluarga UMNO...biasalah...UMNO lahir kat Johor....dari kecik dah terbiasa dah dengan lambang keris dan dacing. Abah aku agak aktif berpolitik walaupun sekadar ahli biasa. Tampal poster dan berkempen memang kerja dia. Abah aku merupakan pendedahan awal aku terhadap politik.

2 - Mula tau pasal PRU adalah masa tahun 1982 (PRU 6)...umur aku 11 tahun...tak silap ini pilihanraya pertama untuk Dr Mahathir sebagai PM...dan ini juga pilihanraya pertama yang membuka minda aku...memang seronok tengok banyak poster2 kat tiang letrik dan pokok...masih aku ingat kata2 makcik jiran aku "kalau BN kalah...nanti komunis DAP perintah...abis la kita semua...hidup susah macam zaman Jepun semula"....walaupun tu jam aku budak...tak berani nak jawap takut nanti kata kurang ajar pulak...tapi aku terpikir...nak buat apa susah-susah buat pilihanraya kalau kalah kita hidup susah....macam tak logik...baik kalau camtu tak payah buat pilihanraya...senang...hidup aman terus....pekara ni agak lama bermain dalam kepala otak aku hinggalah akhirnya aku dapat jawapan kemudiannya.

3- PRU 7 (1986)...dah sekolah menengah...dah pandai ikut dengar ceramah politik...tu jam pembangkang kat tempat aku adalah parti yang orang kampung aku panggil parti kepala lembu (PSRM). Paling tak lupa dalam satu ceramah kat kampung aku, Wakil PSRM Allahyarham Razak Ahmad kena baling telur busuk masa ceramahnya. Yang baling ni budak2 mat gian yang kena upah oleh seseorang yang berpengaruh kat kampung aku. Masa tu aku macam hilang rasa hormat pada dia. Kata demokrasi...kenapa nak baling2 pulak...mula dari rasa simpati tu tetiba aku macam berminat nak tau apa yang pembangkang ni perjuangkan sebenarnya...

4- PRU 8 (1990)..di IPT...aktif juga untuk politik kampus...menjadi tenaga kempen untuk pemilihan wakil pelajar....tapi umur belum cukup untuk menjadi pengundi yang sebenar...ni zaman Semangat 46...masih aku ingat ramai orang kampung aku agak cenderung kepada mereka...serpihan UMNO...sentimen S46 itu UMNO yang asal...UMNO yang lahir di JB...tapi last minit spin bijaksana Dr Mahathir yang letak gambo Tengku Razaliegh pakai tengkolok kadazan lambang salib kat semua akbar dan tv berjaya mengalahkan mereka...masih aku ingat pakcik/makcik kampung aku mengatakan betapa bahayanya Tengku Razaleigh ni...menyokong kristian.....memang hebat propaganda media ni kan...ini mengingatkan aku kepada peristiwa no 2 di atas....menakut-nakutkan orang kampung adalah satu kempen yang paling berkesan...manisfesto bukan... :P

5 - PRU 9 (1995) - Dah kerja...kali pertama mengundi...tapi ketika ini aku agak slow down dalam politik...sibuk dengan kerja menjadikan aku pengundi atas pagar...tetapi hati aku sedikit berat kepada PAS...mungkin kerana semasa di IPT aku berkawan baik dengan rakan2 yang cenderung kepada PAS...walaupun aku metal...member2 metal kebanyakannya tak minat pasal politik...member-member Johor hanya tau UMNO...maka untuk berbual pasal politik yang lebih terbuka aku banyak bercampur dengan member dari negeri lain...terutamanya geng2 Usrah (yang majoritinya sokong PAS) dan geng2 tabligh (yang majoritinya tak menyokong pun pilihanraya)...ketika ini PAS macam tak ujud pun di Johor...hanya ada S46/PSRM dan DAP...so mengundi di Johor...aku memang atas pagar...

Seronok pulak bercerita...tapi nanti rajin aku sambung lagi...tapi antara kenangan pasal pilihanraya masa kecik yang tak boleh aku lupa adalah adalah iklan tv tahun 80an pasal pergi mengundi...yang mamat tu datang lambat dah tak boleh nak mengundi tu...takder pulak siapa2 yang upload kat youtube...ni antara iklan yang aku tunggu2 kalau musim pilihanraya selain lagu klasik ni...


sayangnya untuk PRU 13 ni dah tak dapat dengar dah lagu mengundi Jamaluddin Alias ni....nyampah betul dengar versi baru yang rap tu...








7 comments:

  1. marilah mari [heee~] pergi mengundi [hooo~]

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..semua benda nak rap...nasib takder versi Kiyomi...heheh...

    ReplyDelete
  3. Kes no. 4 pasal Tengku Razaleigh pakai topi ada salib tu aku masih ingat sampai skrg...panas jugak isu tu dulu...

    ReplyDelete
  4. Semangat 46 memang parti yg tinggal sejarah je.masa aku kecik2 dulu Semangat 46 ni kuat juga pengaruhnya

    ReplyDelete
  5. ...
    ...
    jgn lupa kewajipan pd negara

    hari undi akan tiba
    kekalkan demokrasi
    ...
    ...

    ReplyDelete
  6. ...Tak ingat bila punya PRU...aku pernah supply banyak wheel chair kat satu ADUN di utara tanahair..janji 2 minggu pastu nak bayar...Unfotunately after one year i get my payment..huhuuu

    ReplyDelete