Friday, September 20, 2013

Icon

Pencetus Gothic Metal yang dah 20 tahun.


Paradise Lost - Icon (1993)

Saya kurang berminat dengan genre gothic metal ataupun doom. Saya mempunyai masaalah untuk hadam  lagu-lagu yang perlahan temponya. Oleh sebab itu Paradise Lost bukanlah menjadi pilihan.

Walaupun begitu review-review yang saya baca sejak 20 tahun lalu selalu mengangkat album ini sebagai antara yang terbaik dalam genrenya. Icon menjadikan Paradise Lost sebagai "Bapa Gothic Metal". Album yang merintis kemunculan genre tersebut. Dan saya rasakan saya perlu mendengarnya. Download MP3 adalah cara yang paling mudah. Tetapi selepas mendengarnya, saya rasakan membeli cdnya secara fizikal adalah sesuatu yang perlu terutamanya jika anda mempunyai sistem audio hi fi. (sambil tersengih). Akhirnya beberapa bulan yang lepas dapat juga saya memilikinya.


Lagu dari track pertama, "Embers Fire" sekali dengar sudah cukup membuatkan saya melekat. Solo melodic dari Greg Mackintosh sepanjang lagu ini memang awesome. Sudah tentunya ini adalah lagu pilihan saya. Sangat best. Solo-solo beliau menjadi faktor utama saya membeli cd ini. Sayangnya lagu yang lainnya agak kurang. Tetapi bukannya tak sedap. Lagu-lagunya agak melodic tetapi temponya yang perlahan contohnya "Joys of the Emptiness" membuatkan saya agak kurang sabar. Tetapi bagi lagu-lagu yang agak mid tempo seperti "True Belief" memang sedap. Vokal Nick Holmes pula seakan-akan James Hetfield bunyinya.

Mungkin telinga saya tidak terlatih dengan tempo perlahan doom metal. Sememang ianya tidak kena dengan jiwa. Walaupun begitu ianya tidak menghalang untuk saya mendapatkan Draconian Times pula.

Peminat Gothic atau doom, ini memang album untuk anda. Terbaik!




4 comments:

  1. true belief tu cam live favourite gitu untuk dorang.
    Paradise Lost lagu laju alrite je.
    Siap cover version Sister Of Mercy - Walk Away.

    ReplyDelete
  2. Kalo type o negative hadoiii..betul2 punya doom..slow bebeno,kalah lagu jiwang mcm spring n ukays punya slow cintan cintun tu..heheh

    ReplyDelete
  3. muzik paradise lost masih boleh diterima lagi...belum layan post rock lagi haha

    ReplyDelete
  4. paradise lost rules...

    btw... James Hetfield memang idola Nick Holmes...

    ReplyDelete